Træning efter fødsel

Offentliggjort: 17.4.2018  |  Sidst opdateret: 17.4.2018

Svedige fitnesscentre og tunge vægte er måske ikke det første, kvinder tænker på efter fødslen, men små træningsøvelser hjemme på stuegulvet kan give store gevinster.

– Præcis hvornår du kan begynde at træne er individuelt, og alle må lave deres egne vurderinger. Hvis graviditet og fødsel har været ukomplicerede, kan du roligt starte med enkle øvelser allerede et par dage efter fødslen, siger fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige, Ivar Sundsbø.

Han understreger dog, at du selv må mærke efter, hvis der har været komplikationer i løbet af graviditeten, eller du har fået foretaget kejsersnit.

Sundsbø siger, at du kan begynde at gå tur og lave enkle styrkeøvelser – ikke mindst bækkenbundsøvelser – dag et eller to efter fødslen. Du bør derimod vente i mindst seks uger, før du kaster dig ud i sværere styrketræning, løb og hop.

– Graviditet og fødsel er en belastning og hårdt for kroppen. Der er en del strukturer, som skal på plads igen. Det er blandt andet vigtigt ikke at bade i bassiner i seks uger på grund af infektionsfare, siger fysioterapeuten.

Læs også: Dette bekymrer nybagte forældre sig mest over

Derfor bør du vente med de hårde træningspas

Ivar Sundsbø
Fysioterapeut Ivar Sundsbø. Foto: Gjensidige.

Årsagen til, at du bør vente med de hårde træningsformer er, at muskler og sener skal have tid til at trække sig tilbage og vokse. Bækkenet er mindre stabilt efter fødslen, og samtidig er mavemusklerne blevet slappe. Hvis du går for tidligt i gang med hård træning, kan det tage længere tid for kroppen at komme sig, og det kan give bækkensmerter.

– Kroppen er fantastisk og gør selv en stor del af arbejdet med at komme sig efter graviditet og fødsel, men det er meget individuelt, hvor lang tid det tager, og hvordan kroppen udvikler sig efter en graviditet, siger Sundsbø og fortsætter:

– Det vigtigste bør ikke være, hvordan kroppen ser ud efter en fødsel, men derimod hvordan du klarer at genvinde kroppens funktioner. Det er også vigtigt, at du lader kroppen få tid til at tilpasse sig den nye situation efter fødslen.

Han synes, det er godt, at gravide fokuserer på fysisk aktivitet, fordi man dermed ruster sig bedre til at klare eventuelle udfordringer, der kan opstå efter en fødsel.

Forebyg fødselsdepression

– De fysiske fordele ved at træne efter fødslen er blandt andet, at man mindsker risikoen for bækkensmerter, mens den mentale gevinst er, at man mindsker risikoen for at udvikle fødselsdepression, siger Sundsbø.

En stor dansk undersøgelse fra Statens Serum Institut viser, at fødselsdepression rammer mere end fem procent af alle kvinder i forbindelse med en fødsel.

Læs også: Sådan får du dit barn til at sove om natten

– De gevinster, der kommer af at træne, gælder selvfølgelig for alle – uafhængigt af om man er gravid, har født eller ej. Men det er en vigtig faktor, at man kan mindske risikoen for fødselsdepression ved at træne. Desuden er det godt at være i god fysisk form, når man senere skal passe barnet. Mange får muskel- og senesmerter af at bære rundt på barnet, hvilket kan undgås ved at styrketræne før og under graviditeten, fortæller fysioterapeuten, før han afslutter:

– Ideelt set skal træning jo være lystbetonet, men ind imellem må man bare klare det hårde arbejde, og så får man jo alligevel gevinsterne oveni.