Mand kigger på sin telefon siddende i sofaen

Opdateret: 20 Okt 2021

Forældre i dilemma omkring GPS-tracking af børn

Annas mor, Helle, er opmærksom på GPS-trackeren på sin datters mobil. Men hun overvejer stadig for og imod at overvåge børn – også i deres institutioner.

Anna er lige fyldt otte år og er begyndt at følges med en veninde hjem fra skole eller til andre aktiviteter efter skoletid. Derfor har hun fået mobiltelefon, så hun og hendes mor kan komme i kontakt med hinanden.

- Jeg overvejer at slå GPS-trackeren på mobilen fra, for jeg synes ikke, at andre skal have mulighed for at kunne følge hendes færden. Men jeg er ikke nået frem til en endegyldig beslutning. Jeg har ikke noget behov for at overvåge hende, men tænker alligevel, at der kan være situationer, hvor det kan være en fordel. Hvis hun for eksempel bliver væk, kan jeg finde hende igen via GPS-trackeren, siger Helle Forland.

Hun betegner sig selv som et menneske, der ikke har brug for konstant at overvåge sit barn, men har tillid til, at andre voksne nok skal tage ansvar for at passe på børnene, som er i deres varetægt.

- Kameraovervågning kan måske være praktisk i en situation med konflikter. Men børnene skal jo også lære selv at forklare sig og løse konflikter – og som forældre kan vi risikere at forstyrre den pædagogiske proces ved at overvåge den, reflekterer Helle Forland.

Børn bør undervises bedre

Hun deler også sine overvejelser i samtale med andre forældre for at afveje fordele og ulemper ved forskellige muligheder for at overvåge børnene.

- Vi kan både spore børnenes færden og samtidig begrænse deres aktivitet på mobilen med parental control. Ikke for at overvåge, men for at beskytte dem mod bestemte former for indhold, som de endnu ikke er modne til. Men samtidig tænker jeg, at alt det der er forbudt for børn også er det, der er spændende for dem at foretage sig, siger Helle Forland.

Derfor ser hun gerne, at skolen i større omfang begynder at undervise børnene i at navigere i den digitale verden.

- Den digitale online-verden er stadig ny for de fleste forældre, mens børnene er helt hjemme i den. Vi kan som forældre ikke undervise i noget, som vi ikke kender til. Jeg ville gerne, men jeg ved ikke nok til at gøre det, erkender Helle Forland.