To mennesker der går på tur mellem træer

Opdateret: 20 Maj 2022

Gode råd: Sådan kan du forebygge og håndtere ensomhed i sygdomsperioder

Der var ekstra fokus på ensomhed gennem corona-tiden hvor isolationsniveauet i samfundet var højt. Men nu går vi endnu en sygdomstid i møde, hvor man i perioder kan blive hårdt ramt af snue, influenza og selvfølgelig stadig corona, og derfor må isolere sig. For mange betyder det at man igen stifter bekendskab med følelsen af ensomhed.

Lær din ensomhed at kende – og prøv at handle dig ud af den

”Det er vigtigt at lære din ensomhed at kende, og det kan du gøre ved at være mere opmærksom på at registrere følelsen. Ofte viser den sig på bestemte tidspunkter eller i bestemte situationer, så du kan prøve at registrere og få et overblik over, hvornår på dagen følelsen melder sig? Er det om eftermiddagen eller om aftenen på et bestemt tidspunkt? Hvis du ved, hvornår følelsen rammer dig, kan du nå at forebygge og sætte ind med nogle gode strategier, der mindsker følelsen af ensomhed. F.eks. ved at planlægge sociale aktiviteter ind på de tidspunkter, hvor du har tendens til at blive ensom. Hvis du f.eks. føler dig ensom, når du går i seng om aftenen, kan du prøve at forebygge det ved at indtænke en social aktivitet inden sengetid. En telefonsamtale, et video-opkald eller følge med i populære TV programmer, så man føler at man gør det samme som mange andre, fortæller psykolog og leder af psykologhuset Encounter Neela Maria Sris

Det er vigtigt at registrere, hvad der trigger din ensomhedsfølelse. Nogen vil føle en forbundenhed ved at synge med i musik-programmer, mens andre måske netop vil mærke isolationen og føle sig langt fra alle andre. Men det er vigtigt at mærke efter, hvad der trigger, og hvad der dulmer din følelse af ensomhed.

Fang dine tanker, inden de løber løbsk

”Hvis dine tanker begynder at køre ud af et ensomhedsspor, er det rigtig vigtigt at prøve at fange dem. Så hvis du begynder at tænke, at der ikke er nogen, der vil være sammen med dig, og du dvæler for meget ved, at der ikke er nogen, der har kontaktet dig, og det er nok fordi, de ikke kan lide dig, eller du tænker at alle andre har det meget sjovere, så er det vigtigt at stoppe op.

Prøv at lytte efter hvad det er for nogle tanker, der går igennem hovedet på dig. Og prøv så at finde den konstruktive, neutrale selvomsorgsfulde side af dig selv og tal til dig selv herfra, så du kan komme med modtanker og selvomsorgsfulde tanker. For eksempel kan du fortælle dig selv, at grunden til, at folk ikke har kontaktet dig, lige så vel kan være, at de ikke ønsker at forstyrre eller belemre dig. Når du tænker over det, har du faktisk tonsvis af beviser for, at dine venner godt kan lide dig.

Du kan også være den, der tager kontakt. Prøv at ringe til andre – måske vil de faktisk blive rigtig glade for det.

Det er meget vigtigt at dvæle ved sådanne selvomsorgsfulde modtanker. På den måde kan du arbejde både med kognition og adfærd, når du skal arbejde med din ensomhed.” 

Skab struktur i din hverdag

”Det kan lyde meget banalt, at du skal skabe struktur i din hverdag, men det er faktisk meget basalt og vigtigt. Det kan være afgørende for at føle, at du har en meningsfuld dag, at du sørger for at holde dig i gang og laver noget, der giver mening og fylde.

En helt central del af denne struktur er god søvnhygiejne, at du står op og går i seng nogenlunde samme tid hver dag. God og sund mad er også helt afgørende, og under sygdomsperioder har mange af os en ekstra god grund til at tage godt vare på os selv.

Det er også en god ide at tænke motion ind – i det omfang sygdommen tillader. For eksempel kan du afprøve nogle af de uendeligt mange instruktionsvideoer, som blev lanceret under corona-tiden.”

Kom dit behov for selskab i møde

”Sørg også for at få noget socialt og kreativt ind i din hverdag – noget der gør dig glad. Kom ud, ræk ud, gå en tur og snak med folk i dit netværk. Jeg har talt med flere, der stort set ikke kommer uden for en dør under sygdomsforløb eller isolation, og det kan virkelig få følelsen af ensomhed til at vokse. Hvis det er tilfældet for dig, er det en rigtig god ide at række mere ud efter dine omgivelser. 

Hvis du er meget nervøs for at mødes med andre på grund af smitterisiko, kan du måske have daglige videosamtaler med folk i dit netværk.

Du kan også bare gå en tur selv og smile til de mennesker, du møder. Det varmer, at få et smil tilbage.”