Cyklende mand i foråret

Opdateret: 15 Dec 2021

Er du opmærksom når du cykler?

Hver tredje dansker ved ikke, at det er ulovligt at bruge mobiltelefonen håndholdt eller at dreje til højre ved rødt lys, når de cykler. Det viser en ny undersøgelse som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Vi bruger den til at skifte sang, sende en sms og snakke i, mens vi kører på cykelstierne. Men brugen af håndholdt mobiltelefon på cykel er ulovligt, præcis som hvis man kører bil. Det er der dog mange, der ikke ved.   

Hver tredje dansker kender nemlig ikke reglerne for brugen af håndholdt mobil på cyklen viser en ny undersøgelse af Kantar Gallup foretaget for Gjensidige. Brugen af håndholdt telefon på cykelturen øger uopmærksomheden i trafikken, og denne uopmærksomhed er en af de store syndere, når det kommer til trafikulykker.   

“Når man bevæger sig i trafikken, bør man selvfølgelig kende til de regler, der gælder; og ikke kun for ens egen sikkerheds skyld, men også for sine medtrafikanters. Hvis man har fokus væk fra vejen, risikerer man at bringe sig selv og andre i fare, og det er en situation, man helst skal undgå,” siger skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild.   

Undersøgelsen viser også, at uvidenheden er størst i Midtjylland, hvor hele 40% ikke kender reglerne, mens borgere i Nordjylland har det bedste kendskab til loven. Her er det blot 20%, der ikke ved, at brugen af håndholdt mobiltelefon på cyklen er forbudt.   

Uopmærksomhed på cyklen

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er hver anden cyklist irriteret over medcyklisternes brug af håndholdt telefon i trafikken, og der er altså god grund til, at det ikke kun er uopmærksomhed blandt bilister, der er i fokus.   

“Cyklister er langt mere sårbare i trafikken, end bilister, og for at passe på sig selv bør man fjerne alle distraktioner og fokusere på trafikken. Det gør man ved at have fokus på at køre på cykel - ikke på telefonen,” siger Henrik Sagild.   

Ifølge Vejdirektoratet blev 28 cyklister dræbt i trafikken i 2020, mens andelen af alvorligt tilskadekomne var den højeste på tværs af alle transportmidler. Hele 521 cyklister kom alvorligt til skade sidste år. 

Hver anden cyklist er klar til at bryde loven

Op mod hver anden danske cyklist er parat til at bryde loven og dreje til højre, selvom der er rødt lys. Og et stort flertal ønsker loven for højresving for cyklister ændret. Det viser en ny undersøgelse, Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Fristelsen kan være stor, når man som cyklist holder for rødt lys og skal dreje til højre. Og knapt hver anden dansker vælger derfor at foretage højresvinget, selvom det altså er ulovligt. Det viser en ny undersøgelse som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.

Undersøgelsen viser dog også, at hver sjette dansker slet ikke kender reglerne og fejlagtigt tror, at det som cyklist er tilladt at dreje til højre selvom lyset i vejkrydset lyser rødt.

”Det er aldrig hensigtsmæssigt at bryde en lov, uanset om man gør det ubevidst eller ej. Hvis man ikke overholder de regler, der er gældende, øger man også risikoen for ulykker og skader, fordi ens omgivelser har en forventning om, at man agerer anderledes, end man gør,” siger skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild.

Stort flertal i befolkningen for lovændring

Mens langt de fleste godt ved, at det ikke er tilladt at cykle til højre for rødt lys, er billedet et andet, når man ser på danskernes holdning til loven. Undersøgelsen viser nemlig, at hele syv ud af ti mener, at det altid bør være lovligt for cyklister at dreje til højre, selvom det er for rødt lys.

”Denne type lov er til for at beskytte cyklister mod at komme til skade, og sætte dem i så få potentielt farlige situationer som muligt. Cyklister er bløde trafikanter og derfor også mere sårbare i trafikken. Jeg kan godt forstå, at mange synes, det vil være lettere at komme frem på cykel, hvis de kan dreje til højre for rødt. Men hvis man sætter det fri ved alle lyskryds, risikerer vi også, at flere cyklister end normalt kommer i uheld. Derfor kan det være bedst, hvis det kun er udvalgte lyskryds, hvor forholdene er passende, det skal være lovligt,” siger Henrik Sagild.

Cyklister er generelt set overrepræsenteret i andelen af alvorlige færdselsulykker i Danmark. Der blev sidste år fastsat en politisk målsætning om at antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken skal halveres fra 2021 og til 2030. I 2019 døde 199 personer i trafikulykker.