Mission, vision, strategi og mål
Gjensidige skal være et ledende skadeforsikringsselskab med virksomhed i Norden og Baltikum. Høj grad af kundeorientering skal kombineres med omkostningseffektiv drift. Bæredygtige valg og løsninger er en forudsætning for langsigtet værdiskabning.
Fusioner, opkøb og strategiske alliancer vil komplementere organisk vækst og hjælpe koncernen med at levere på strategiske mål. Rentabilitet skal fortsat prioriteres frem for vækst.
Vores mission
Gennem mere end 200 år har Gjensidige sørget for at skabe tryghed for kunderne ved at sikre liv, helbred og værdier på en bæredygtig måde. Det er vores mission. Vi har hele tiden bidraget med skadeforebyggende tiltag og hjælp, når skaden er sket. Vores erfaring og kompetence kommer hele samfundet til gode.
Vores vision
Gjensidiges vision er at vi skal kende kunden bedst og involvere os mest. Vi skal være det mest kundeorienterede skadeforsikringsselskab i Norden og Baltikum. Dette skal præge selskabets løsninger og udviklingsagenda og kendetegne Gjensidiges mærkevare.
Strategi
Styret i Gjensidige har fastsat koncernstrategien for de kommende år. Koncernstrategien danner rammerne for forretningsstrategier i de forskellige segmenter.
Styret har også fastsat mål for at sikre, at Gjensidige tilfredsstiller sine forpligtelser overfor forskellige interessenter. Styret har fastsat mål både for bæredygtighed og finansielle forhold. For at støtte op om disse mål er der også fastsat operationelle mål.
Strategisk platform
For at sikre konkurrenceevne og lykkes med langsigtet værdiskabelse skal vi kunne balancere kundeorientering med effektiv drift. Begge skal være baseret på en analytisk tilgang gennem hele værdikæden, og fundamentet for at lykkes med dette er et stærkt brand, teknologi/infrastruktur, der understøtter fleksibilitet og relevant ekspertise og kultur. En grundlæggende forudsætning for langsigtet værdiskabelse er bæredygtige valg og løsninger.
Nøgleelementer i vores strategiplatform (som du kan læse mere om i årsrapporten):
- Kundeorientering
- Effektiv drift
- Analysedrevne forretningsprocesser
- Mærkevareplatform
- Teknologiplatform
- Ledelse, kompetence og kultur
- Socialt ansvar / bæredygtighed
Strategi frem mod 2025
I perioden frem til 2025 forventer vi, at forretningsmodellen og markedsaktørerne omkring os i det væsentlige vil være de samme. Gjensidige har forskellige positioner og forudsætninger for yderligere vækst og udvikling i segmenterne. Vi vil bruge best practice på tværs af segmenter, hvor dette er naturligt og hensigtsmæssigt. Rentabilitet går forud for vækst.
Nøgleelementer i vores strategi frem mod 2025, som du kan læse mere om i årsrapporten:
- Kundens problemløser
- Forbedrings- og udviklingsdagsordener
- Segmenter strategier
- Kapitalstrategi
- Strukturel vækst
Læs mere om vores mål og strategi i årsrapporten på gjensidige.no.
Bæredygtighedsmål
Tryggere samfund | Reducere CO2-intensitet | Ansvarlige investeringer |
Skadeforebyggelse
|
Bæredygtige erstatninger
|
|
Bæredygtige produkter
|
Udnytte muligheder for digitalisering
|
|
Socialt ansvar
|
Reducere eget fodaftryk
|
|
Engagerede ansatte
|
Gjensidiges ansatte skal være blandt de 25% mest engagerede på finansområdet. Positiv udvikling på oplevet mangfoldighed. |
|
God forretningsstyring |
Combined ratio: Se tabel nedenfor. |
Finansielle mål
Tema | Mål |
Combined ratio (1) | 86-89% (2) |
Omkostningsandel (1) | <15% |
Solvensmargin internmodel | 150-200% |
Egenkapitalafkast efter skat | >20% (3) |
Forsikringsresultat udenfor Norge | 750 mio. NOK i 2022 (4) |
Udbytte i Norge |
Nominelt højt og stabilt. |
1) Defineret som alternativt resultatmål (AMP). AMP-er er beskrevet på www.gjensidige.no/rapportering i dokumentet "AMPs Gjensidige Forsikring Group" 2) Forudsat årlige afviklingsgevinster omkring 1 mia. NOK frem til 2022. Svarende til 90-93% givet nul afviklingsgevinster efter 2022 3) Svarende til >16% givet nul afviklingsgevinster efter 2022 4) Ikke medregnet afviklingsgevinster |
Operationelle mål
Følgende operationelle mål skal understøtte koncernens finansielle mål:
Tema | Mål 2022 |
Kundetilfredshed | >78, koncern |
Kundefastholdelse | >90%, Norge >85%, udenfor Norge |
Salgseffektivitet | +10%, koncern |
Automatiserede tariffer | 100%, koncern |
Digitale skadeanmeldelser | 80%, Norge |
Automatiserede skadesager | 64%, Norge |
Erstatningsomkostninger | Reducere med 500 mio. NOK, koncern |
Bestyrelsen (på norsk Styret)
Bestyrelsen (på norsk Styret) i Gjensidige koncernen har 10 medlemmer, hvoraf tre er medarbejderrepræsentanter. Bestyrelsen er valgt af repræsentantskabet efter indstilling fra en nomineringskomité og vedtægternes krav til bestyrelsens sammensætning mht. kompetencer, køn, alder og geografisk tilhørsforhold. Formand for bestyrelsen vælges af repræsentantskabet.
Bestyrelsens arbejde følger en fastlagt årsplan i overensstemmelse med den fastsatte bestyrelsesinstruks. Der er planlagt ni faste møder hvert år, og herudover afholdes ekstraordinære møder, hvis sager eller situationer kræver det. Læs mere om Styret og de 10 medlemmer på gjensidige.no
Ejere
Gjensidige er noteret på Oslo Børs.
Gjensidigestiftelsen er vores største ejer med en ejerandel på 62,2 procent. Gjensidige stiftelsen har et vedtægtsbestemt ejerskab i Gjensidige på minimum 60 procent og skal bidrage til ejermæssig stabilitet og forudsigelighed.
Gjensidigestiftelsens rolle
I et gensidigt forsikringsselskab ejes selskabet af kunderne. Da Gjensidige blev omdannet til et norsk "allmennaksjeselskap" (ASA) i juni 2010, blev kundernes ejerskab videreført gennem Gjensidigestiftelsen. Kunderne vælger, og kan vælges til, stiftelsens generalforsamling og bestyrelse.
Formål og virksomhed (fra Gjensidigestiftelsens vedtægter):
-
Stiftelsen er en finansstiftelse og skal udføre de opgaver, lovgivningen og vedtægterne til en hver tid pålægger stiftelsen
-
Stiftelse skal, som største aktieejer i Gjensidige Forsikring ASA (herefter Gjensidige), udøve et langsigtet ejerskab og videreføre kunderepræsentationen i selskabet. Ejerskab udøves i overensstemmelse med almindeligt anerkendte principper for selskabsledelse og inden for de rammer og retningslinjer, der er fastlagt af generalforsamlingen. Ejerskabet skal mindst udgøre 60 procent af de udstedte aktier i Gjensidige.
-
Stiftelsen skal gennem gavetildelinger fremme tryghed, sundhed og andre almennyttige formål i overensstemmelse med stiftelsens grundværdier, som er "Forebyggende - Udviklende - Aktivitetsskabende - Samfundsopbyggende".
-
Stiftelsen skal videreformidle ordinært udbytte som modtages som ejer af aktier i Gjensidige til skadeforsikringsselskabets kunder med bosted eller virksomhed i Norge (herefter kaldt kunder), for forsikringer som er tegnet under Gjensidiges brand. Udbyttet fordeles mellem kunderne efter regler fastsat af stiftelsens generalforsamling.
- Stiftelsen skal søge at opnå markedsmæssig afkast på sin egenkapital.
Ansatte
Vi har virksomhed i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. Pr. 31. december 2020 var der ca. 3.676 ansatte i koncernen:
- 1.917 i skadeforsikringsvirksomheden i Norge
- 742 i Danmark
- 248 i Sverige
- 682 i Baltikum (agenter ikke medregnet)
- 87 i Gjensidige Pension og sparing, Norge
Markedsandele
Markedsandelene beregnes af brancheorganisationer i hvert enkelt land. Her finder du links til de hjemmesider, hvor markedsandele bliver offentliggjort:
Norge Finans Norge og Sjøassurandørernes Centralforening (CEFOR)
Danmark Forsikring og Pension
Sverige Försäkringsförbundet
Letland Latvian Insurers Association
Litauen The Bank of Lithuania
Estland Financial Supervision Authority