Mere end hver fjerde cyklist sms’er i trafikken

En gennemsnitlig cykeltur i Danmark er 3,5 km lang*. Alligevel når mere end hver fjerde cyklist at sms’e og tjekke mail eller Facebook på turen. Det viser ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet på vegne af Gjensidige og Nykredit Forsikring.

Der er trængsel på de danske cykelstier i sommermånederne. Men mere end hver fjerde cyklist bruger sin mobiltelefon til sms, mail og Facebook. Blandt dem, der siger, at de kan finde på at bruge deres mobiltelefon på cyklen, er det mere end hver tredje, der gør det dagligt. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har foretaget for Gjensidige og Nykredit Forsikring.

En gennemsnitlig cykeltur for danskere mellem 10-84 år er 3,5 km. Det svarer til cirka 15 minutter i sadlen. 47 % af turene går til enten uddannelse eller arbejde og 36 % til fritid.* 

”I virkeligheden gør det ikke nogen forskel, om du skal cykle én eller 10 km. Det bør ikke være en del af cykelturen at tjekke mails og sms’er. Jeg synes, der tegner sig et billede af en dårlig trafikkultur, hvis vi ikke kan lade telefonen være, når vores cykelture er så korte. Den sms eller mail må kunne vente, til vi stiger af cyklen igen,” siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring og forklarer: 

”Problemet med at sms’e og tjekke mail er, at du ikke kun slipper styret med den ene hånd, du fjerner også blikket fra trafikken. Dermed fjerner vi opmærksomheden fra det, der burde være vigtigst. Og det er enormt farligt, for vi ved, at manglende opmærksomhed er årsagen til langt de fleste ulykker i trafikken.” 

Flere accepterer telefonen blandt cyklister end bilister
66 % af de adspurgte svarer, at det aldrig er acceptabelt at bruge sin mobiltelefon håndholdt, når man cykler. Hver femte mener dog, at det er okay, hvis man holder for rødt lys. Tallene viser, at danskere i højere grad accepterer sms’erne på cykelstien end sms’erne bag rattet. Det er nemlig 75 %, der mener, at det aldrig er acceptabelt, at billister bruger deres mobiltelefon uden headset.

”Farten er højere i biler, og konsekvenserne i tilfælde af uheld er derfor langt større for en selv og medtrafikanter. Men det gør det altså ikke mindre risikabelt at bruge sin mobiltelefon, mens vi cykler. Man kan meget hurtigt komme meget galt af sted, hvis man vælter og eksempelvis slår hovedet mod kantstenen eller bliver påkørt af en bil. Det er altafgørende at holde øjnene på vejen og de andre trafikanter. Derfor skal vi gøre op med tanken om, at det er mere i orden på cykel end i bil. Den håndholdte mobiltelefon hører simpelthen ikke hjemme i trafikken,” siger Kim Rud-Petersen.

Samme adfærd uanset alder og køn
Nogle ville måske tro, at unge var mere tilbøjelige til at bruge telefonen i trafikken. Eller at adfærden var forskellig mellem mand og kvinde. Men faktisk viser undersøgelsen, at uanset alder og køn, er der ingen forskel i adfærd.

Tallene viser desuden, at cyklister i de store byer ikke cykler med mobiltelefonen i hånden oftere end andre steder i landet.

*Ifølge Trafikvaneundersøgelsen, som DTU Transport udarbejdede i 2014