Mere end hver tredje føler sig mindre tryg med det blå kort

Flere danskere føler sig dårligere sikret, når de rejser til udlandet nu, end før den offentlige rejsesygeforsikring ændrede farve fra gul til blå. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring.

Når danskerne denne sommer begiver sig sydpå til solrige strande eller nordpå for at opleve storslået natur, er det med en offentlig rejsesygeforsikring, der giver dem uro i maven. For mere end hver tredje føler sig dårligere sikret med det blå kort end de gjorde, da det gule sundhedskort også fungerede som offentlig rejsesygeforsikring. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring.

Siden 1. august 2014 har alle rejser inden for EU været dækket på det blå EU-sygesikringskort, hvilket har betydet en række ændringer i, hvordan danske turister er dækket mod sygdom og ulykker.

”Dette er den første hele sommer med det blå kort, så vi ser med spænding frem til, hvordan højsæsonen kommer til at forløbe. Flere af selskaberne, der tilbyder rejseforsikring, har løbende tilpasset deres dækninger til den gældende offentlige rejsesygeforsikring. Så det er et problem, at så mange danskere giver udtryk for, at de føler sig dårligere sikret med det blå kort. Derfor er det vigtigt at understrege, at selv hvis man har tegnet en rejseforsikring, så bør man undersøge, hvordan man får hjælp, og hvem man skal kontakte i Danmark, hvis uheldet er ude på rejsen,” siger Uffe Svennson, direktør i Gouda Rejseforsikring.

Det blå kort giver flere spørgsmål end svar
Hos Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring oplever man, at danskerne har flere spørgsmål end normalt forud for deres ferier. Det er især dækningen på det blå kort, der overrasker mange.

”Foruden generelle spørgsmål om hvordan det blå kort dækker, er der også mange, der bliver overraskede over, at de kun er sikret behandling på offentlige hospitaler og læger. Det er sjældent et problem, for dem der rejser til større byer, men på eksempelvis flere af de populære charterøer, kan man ikke være sikker på, at offentlig behandling er lige så let tilgængeligt. Og rejser man uden en rejseforsikring, må man selv betale for behandling, hvis der kun er privathospitaler på feriedestinationen,” siger Uffe Svennson.

En anden verden
Mange af de spørgsmål Goudas Alarmcentral får, handler om udfordringer med helt basale ting, som vi er vant til er i orden i Danmark.

”Vi får desværre henvendelser fra danskere på udenlandske hospitaler, der har problemer med ting, som de ikke regnede med, ville være et problem. I flere lande kan der nemlig være ringere standard på de offentlige hospitaler, end vi er vant til herhjemme. Det betyder at helt basale ting, så som ekstra pleje, WC-papir og vand, skal tilkøbes. Det sker også, at medicin skal hentes på apoteker uden for hospitalet, hvilket giver en ekstra udfordring for de pårørende. Der er desværre ikke længere nogen offentlig alarmcentral, man kan ringe og få hjælp hos. Men har man en rejseforsikring, har flere af selskaberne private alarmcentraler, som står klar til at hjælpe døgnet rundt,” siger Uffe Svensson.

Blåt_og_gult_kort