Busstoppesteder og cyklister: Vi kender ikke reglerne

Hver tredje ved ikke, om det er cyklisten eller buspassageren, der skal holde tilbage, når bussen svinger ind ved stoppestedet.Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Nykredit Forsikring.

Bussen holder ind, nogle cyklister fortsætter, andre stopper. Samtidig står passagererne og tripper halvt ude på cykelstien. Ingen lader til at vide, hvem der skal holde tilbage for hvem. Og det er måske ikke så mærkeligt, at der kan opstå forvirring mellem cyklisterne og buspassagerne. Hver tredje dansker ved nemlig ikke, hvilke regler der gælder ved busstoppestederne. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Nykredit Forsikring.

Og det manglende kendskab til reglerne kan have alvorlige konsekvenser. For 12 % af buspassagererne har inden for det seneste år været tæt på at blive ramt af en cykel, og 7 % har tilmed set andre blive ramt af cyklister.

”Det bekymrer mig meget, at så mange ikke kender reglerne. Hvis eksempelvis en cyklist holder tilbage, hvor buspassagerne har vigepligt, kan det skabe en farlig situation, fordi andre cyklister ikke er forberedt på at vedkomne stopper. Det samme kan siges for passagerer, der går ud på cykelstien, selv om de skal holde tilbage. Risikoen for en kollision mellem cyklister og buspassagerer bliver bare højere, når der ikke er enighed om, hvordan reglerne er,” siger Kim Rud-Petersen, Koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring.

Stoppestedet afgør vigepligten
I Danmark er der to forskellige typer stoppesteder, hvor buspassagerne skal krydse en cykelsti.

Når der er helle, dvs. en lille platform mellem bussen og cykelstien, er det buspassagerne, der skal holde tilbage. Uden helle, dvs. når buspassagererne træder direkte ud på cykelstien, skal cyklisterne standse og vente, til passagerene har krydset cykelstien.

Hovedstaden har bedst styr på reglerne
I Hovedstaden ved 88 %, at det er cyklisten, som skal holde tilbage, hvis der ikke er helle. Til sammenligning er det kun 47 % i Syddanmark, 51 % i Midtjylland og på en delt anden og tredje plads Nordjylland og Sjælland, hvor 61 % svarer korrekt på spørgsmålet om, hvem der skal holde tilbage, når der er helle ved busstoppestedet.

”Det er dejligt at se, at regionen med flest cykler har bedst styr på reglerne. Men det kan blive endnu bedre - også i Hovedstaden. Den farlige situation kan nemlig opstå, så snart der bare er én, som ikke kender reglerne,” siger Kim Rud-Petersen.