Cykeltyven stjæler også fra gården, kælderen og carporten

Hver syvende dansker har fået stjålet en cykel fra en cykelkælder, carport eller aflåst gård, og hver fjerde har fået stjålet en fra åben gade. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

I Danmark er cykler meget populære. Faktisk så populære, at cykeltyvene ikke bare holder sig til cykler parkeret på gader og stræder, men også stjæler cykler fra kældre, carporte og baggårde. Hver syvende dansker har nemlig fået stjålet en cykel fra hjemmet, og en fjerdedel af den danske befolkning har fået snuppet en cykel, som var parkeret uden for hjemmet. Det betyder, at hver tredje dansker har fået stjålet eller lavet hærværk på en cykel. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

”Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at danskerne på et tidspunkt i deres liv får stjålet en eller flere cykler. Det er enormt ærgerligt, og gerningsmændene bliver desværre sjældent pågrebet. At de også i så stor stil bryder ind på vores private adresser og stjæler cyklerne er enormt ubehageligt,” siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring.

Hver tiende stjålne cykel er ulåst
’Husk at låse din cykel! Det kan lyde ret banalt, men glemmer vi det, er cykeltyven parat, og en ulåst cykel er ikke dækket af forsikringsselskabet. Blandt dem, som har fået stjålet deres cykel, var hver tiende cykel ikke låst. Og det gør det altså alt for let for enhver at tage den.

”Man skal altid bruge en godkendt lås til cyklen – ligegyldig hvor man parkerer den. Låsen begrænser det simple cykeltyveri. Men skal vi udfordre de organiserede kriminelle, som smider låste cykler ind i varevogne, kan man blandt andet låse cyklen fast til noget. Dermed er tyven nødt til at bryde låsen op på stedet, og det skaber opmærksomhed, som kan afsløre tyveriet,” siger Kim Rud-Petersen og kommer med en særlig opfordring til dem, som har særligt værdifulde cykler:

”Vi oplever, at de, som har særligt værdifulde cykler, er gode til at passe på dem. Men tyvene bliver også mere udspekulerede og går særligt efter de dyre cykler. Derfor er det en god ide at kontakte sit forsikringsselskab og få helt styr på dækningen, og eventuelt hvordan man skal opbevare cyklen”

Værst i Hovedstaden
I Region Hovedstaden har fire ud af 10 fået stjålet cyklen fra gaden, og hver fjerde har fået stjålet fra deres bopæl. Dermed bliver der stjålet dobbelt så mange cykler i Hovedstaden som i landets øvrige regioner. Uden for Hovedstaden har cirka to ud af 10 nemlig fået nuppet cyklen, som holdt parkeret på åben gade og blot hver tiende, har haft cykeltyven på besøg på deres bopæl.

”Hovedstaden er kendt for at have mange cyklister, og det ved cykeltyvene. Derfor undrer det mig ikke, at tallet for cykeltyverier er højere der. Derfor må man selv gøre sit for, at ens egen cykel er så besværlig at stjæle som muligt. Heldigvis kommer der hele tiden nye våben mod cykeltyvene. Eksempelvis GPS-trackers og DNA-sporring, der kan være med til at skræmme tyven væk,” siger Kim Rud-Petersen.