Dårligt vejr og tekniske problemer gør danskerne nervøse for at flyve

Hver sjette dansker bliver nervøs eller bange, når de skal flyve. Dårligt vejr, tekniske problemer med flyet og terror er det, der er mest frygtet. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring.

Selvom flyvning aldrig har været mere sikkert, end det er nu, har mange danskere et anstrengt forhold til netop at flyve. Hver 14. har efter eget udsagn befundet sig i en farlig situation i luften, og hver syvende bliver nervøse eller bange når de skal flyve. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring.

For hver anden er det turbulens og tekniske problemer med flyet, der gør dem nervøse, mens hver fjerde er bange for terror ombord på flyet. Hos Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring ærgrer man sig over, at flyturen bliver forbundet med fare og nervøsitet:

”Ferier og andre rejser skulle gerne være positivt, og noget man glæder sig til. Men hvis transporten dertil bliver sat i forbindelse med noget, der gør en bange, kan det komme til at fylde unødvendigt meget på rejsen. Jeg har forståelse for, at man kan blive nervøs, men sandsynligheden for uheld er så forsvindende lille, at der meget sjældent er grund til at være nervøs,” siger Dan Kjølhede Laursen, direktør for Gouda Rejseforsikring.

Uheldskurven er nedadgående
Siden de første passagerfly blev sendt i luften, har der været ganske få uheld. Faktisk er antallet af flyuheld med almindelige passagerer på globalt plan kun faldet. I 2015 var der 14 alvorlige flyuheld med omkomne. Går vi 10 år tilbage i tiden til 2005, var tallet 40, og i 1995 var der 58 alvorlige tilfælde. De tal er vigtige at have i baghovedet, hvis man er nervøs før flyveturen.

”Når vi har med angst og nervøsitet at gøre, kan det være svært at tænke logisk. Det betyder, at vi kan opleve noget som farligt, selvom det faktisk ikke er det. Det er en god at forsøge at forholde sig rationelt til situationen og minde sig selv om, at det statistisk set er meget sikkert at flyve,” siger Dan Kjølhede Laursen.

Sammenligner vi med uheld på de danske veje, er forskellen da også markant. I 2015 var der 2845 ulykker, hvor folk kom til skade i trafikken. Ud af de uheld omkom 167 mennesker*. Der er med andre ord væsentlig større risiko for at komme ud for et trafikuheld på de danske veje end i en flyulykke.

Sådan håndterer du nervøsitet
Selvom sandsynligheden for uheld er lille, kan det være rart med nogle råd til, hvordan man håndterer nervøsitet:

  • Kig på personalet i flyet. Virker de rolige, har du ikke grund til bekymring
  • Åndedrætsøvelser. Hvis du kan styre dit åndedræt, er det lettere at afspænde og dermed undgå at gå i panik
  • Skaf dig viden om flyvning. Når du først har indsigt i, hvordan det fungerer, kan du bedre overbevise dig selv om, at risikoen for uheld er minimale
  • Sørg for, at du har noget, eksempelvis en bog eller et magasin, som kan distrahere fra flyveturen