Dette får forældre til at bekymre sig

Hver fjerde forælder bekymrer sig for, at deres børn bliver overfaldet i eget lokalområde efter mørkets frembrud, og hver fjerde holder børnene indenfor, når mørket er faldet på. Det viser ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

Når børnene går på legepladsen, tager til fest eller på anden måde færdes i deres nabolag, har mange forældre dårlige nerver over, hvad der kan ske. Hver fjerde forælder bekymrer sig nemlig for, at deres børn skal blive overfaldet efter mørkets frembrud, hver femte for at børnene skal blive antastet fjendtligt af en stor gruppe personer, og hver sjette er bange for, at de bliver tilbudt narkotika. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

Og frygten for at børnene bliver overfaldet stiger kun med barnets alder. Blandt forældrene til børn i 9-12-års alderen er det hver fjerde, der bekymrer sig om overfald af deres børn. Til sammenligning bekymrer næsten dobbelt så mange forældre sig for, at deres børn på 18 år og opefter bliver overfaldet.

”Som forælder ved jeg, at det vigtigste i livet er, at børnene har det trygt og godt. Men vi kan ikke altid holde dem hjemme og under opsyn. Til gengæld kan vi tale med dem om, hvad de skal gøre, hvis der skulle være fare på færde,” siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring.

Ingen stigning i kriminalitet
Frygten for at der skal ske vores børn noget, er dog væsentlig større end den reelle risiko. Eksempelvis er antallet af anmeldte voldssager stort set uændret de seneste tre år. Det viser tal fra Danmarks statistik*. Der er heller ikke tale om, at den vold, der finder sted, er blevet grovere end tidligere, viser en undersøgelse lavet af Det Kriminalpræventive Råd*.

”Med mange af de forfærdelige historier vi får indblik i gennem medierne, er det let at oparbejde en frygt for, at der skal ske en selv eller ens nærmeste noget slemt. Selvfølgelig skal vi passe på os selv, men vi skal ikke lade frygt styre os. Vi kan konstatere, at antallet af kriminelle aktiviteter i Danmark har været på et meget lavt niveau i mange år, og det skal vi minde os selv om, når vi sender de unge ud på egen hånd,” siger Kim Rud-Petersen.