Flertallet løber stadig fra parkeringsskaden

Der bliver ikke taget ansvar for ni ud af 10 parkeringsskader i Danmark. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

Mere end hver tredje dansker har prøvet at komme tilbage til deres parkerede bil og konstateret, at de har fået en bule, et ituslået sidespejl, en ridse i lakken eller anden form for parkeringsskade. Det eneste, de ikke finder på den beskadiget bil, er en lille seddel fra den skyldige med navn og nummer. Det er nemlig kun hver tiende dansker, der efter en parkeringsskade ved, hvem der lavede skaden. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

”Det ærgrer mig virkelig, at der stadig er så mange, der får parkeringsskader, uden at personen bag skaden giver sig til kende. Det er en adfærd, som vi rigtig gerne vil have ændret. For selvom vi måske er blevet bedre til at undgå parkeringsskader, så er det ikke desto mindre vigtigt, at vi erkender det, hvis vi er kommet til at ramme en anden bil,” siger Kim Rud-Pedersen, koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring.

Bak ind og undgå parkeringsskaden
Særligt omkring jul, hvor mange skal ud og købe stort ind på samme tid, kan pladsen på parkeringspladserne være trang. Men vi kan selv gøre noget, for at begrænse risikoen for at lave en parkeringsskade.

”Vi ved, at det kan reducere risikoen for uheld, hvis man bakker ind i parkeringsbåsen. Det kan være svært at orientere sig på parkeringspladser, hvor der ikke er megen plads. Vi ser blandt andet alt for mange sager, hvor to biler bakker ind i hinanden. Det er en unødvendig skade på bilen, som man let kan undgå, hvis man bare bakker ind,” siger Kim Rud-Petersen.

Sådan dækker forsikringen
Der er forskel på, hvordan forsikringsselskaberne dækker deres kunder. Som udgangspunkt er der to forsikringer, der kan dække i tilfælde af, at ens egen bil får en parkeringsskade, eller man laver en på en anden bil. En parkeringsskade koster i gennemsnit mellem 5.000 og 6.000 kr. at få udbedret.

• Kaskoforsikring: Den dækker skader, man har fået på egen bil, hvis den skyldige ikke har givet sig til kende. Har man ikke en kaskoforsikring til sin bil, må man selv betale udgifterne til reparation af bilen.
  • Ansvarsforsikring: Hvis man laver en skade på en anden persons bil, er det denne, der dækker det. Ansvarsforsikringen er lovpligtig.

Ligegyldig om det er kaskoforsikring eller ansvarsforsikring, der skal i brug, kan der være udgifter forbundet med en parkeringsskade. Udgifterne afhænger af, om man har selvrisiko*

Selvrisikoen er det beløb, der bliver trukket fra udbetalingen. Så hvis det koster 3000 kroner at få repareret bilen, og man har en selvrisiko på 2000 kroner. Får man dækning på 1000 kroner.