Hver 12. risikerer at køre påvirket af medicin

Hver 12. dansker kører bil uden at tjekke, om medicinen, de tager, påvirker køreevnen. Og kun to ud af fem kender reglerne for trafikfarlig medicin. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

De fleste ved godt, at alkohol og bilkørsel ikke må blandes. Men langt færre har styr på de trafikfarlige lægemidler, selvom de i kombination med kørsel kan have lige så fatale konsekvenser som at køre med for høj alkoholpromille. Hver 12. dansker tjekker nemlig aldrig deres medicin, før de sætter sig bag rattet, og blot to ud af fem kender reglerne for de trafikfarlige lægemidler. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

Til sammenligning var det sidste år kun hver tredje, som kendte reglerne. Dermed er danskerne blevet en smule klogere. Men ifølge Kim Rud-Petersen, koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring, er danskerne fortsat langt fra mål:

”Vi ved, at alkohol påvirker vores evner bag rattet. Men vi skal blive bedre til at tænke alle former for påvirkning med. Det er helt centralt for trafiksikkerheden, at vi kan reagere hurtigt og korrekt. Derfor er det meget foruroligende, at så mange ikke har styr på, hvilken medicin de må tage som bilist,” siger han.  

Kig efter den røde advarselstrekant
Medicin med en rød advarselstrekant indikerer, at centralnervesystemet bliver sløvere. Man kan dermed opleve at blive søvnig eller få nedsat reaktionsevne. Ligesom det er tilfældet med alkohol. Medicinen kan eksempelvis være smertestillede, slankeprodukter og allergi- og høfebermedicin.

”Indtager man stærkt smertestillende medicin eller nerve- og sovemedicin kan det svare til at have promille på mellem 0,6 og 1,2 – altså meget højere end det tilladte, hvis man skal køre bil. Og den røde advarselstrekant kan sagtens være på medicin, vi ikke forventer, er farlig. Derfor er det strengt nødvendigt at kigge ordentligt efter og følge anvisningerne,” siger Kim Rud-Petersen. 

Uopmærksomhed er en stor risiko
I 2015 var der knap 3000 trafikuheld med personskader på de danske veje ifølge tal fra Vejdirektoratet*. Det svarer til lige knap otte om dagen. Og risikofaktorerne i trafikuheld relaterer sig særligt til hastighed, manglende orientering, uopmærksomhed, fejlvurdering af situation, reaktionsevne og ikke mindst alkohol, narkotika eller medicin. De tre sidstnævnte er involveret i godt hver femte ulykke, viser en undersøgelse fra Havarikomissionen for Vejtrafikulykker*.

”For at få nedbragt risikofaktorerne og minimere antallet af trafikuheld skal vi tage medicinens påvirkning meget alvorligt, ellers sætter man både sig selv og andre trafikanter i stor risiko,” siger Kim Rud-Petersen og understreger, at al godkendt medicin i Danmark vil være mærket med den røde trekant, hvis det er trafikfarligt.