Hver anden cyklist drejer til højre for rødt

Fra 1. september kan det blive lovligt for cyklister at dreje til højre for rødt i udvalgte lyskryds. Det er gode nyheder for hver anden, som allerede gør det. Det viser en ny undersøgelse, lavet af TNS Gallup for Gjensidige Forsikring.

Knap hver anden dansker drejer til højre for rødt på cyklen – lige gyldigt om det er lovligt eller ej. Men fra d. 1. september bliver det lovligt i en række lyskryds på tværs af landet. Og meget tyder på, at det vil falde i god jord hos danskerne. For knap to ud af tre mener nemlig, at det bør være lovligt. Det viser en ny undersøgelse laver af TNS Gallup for Gjensidige Forsikring. 

Gjensidige ser overvejende positivt på det nye tiltag, som betyder, at det i udvalgte lyskryds, hvor det er sikkert, bliver muligt for cyklister at dreje til højre selvom lyssignalet viser rødt:

”Alt der kan få trafikken til at glide lettere uden at gå på kompromis med sikkerheden, hilser vi velkomment. Udgangspunktet for sikker trafik er, at vi kan regne med, at alle trafikanter overholder færdselsloven. Når så mange cyklister allerede nu drejer til højre for rødt, er det med til at gøre trafikken utryg. Derfor er vi glade for, at de nye regler for lovligt højresving for rødt tager højde for, at trafikken skal være så sikker som muligt,” siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring, og fortsætter:

”Det er vigtigt at påpege, at selvom det bliver lovligt i udvalgte lyskryds, så er det stadig forbundet med fare, hvis man kører over for rødt, hvor det ikke er lovligt. Derfor ærgrer det os, at så mange stadig gør det, ” siger Kim Rud-Petersen.  

Hver anden cyklist drejer i forvejen til højre 
I en testperiode på tre år har man tilladt cyklister at dreje til højre i 30 lyskryds rundt om i Danmark. Men selvom der kun har været få testlyskryds, svarer hver anden danske cyklist, at de kan finde på at dreje til højre for rødt. Og det giver problemer. I Gjensidige er uheld, hvor cyklister rammer ind i eller bliver ramt af andre trafikanter, nemlig ikke et sjældent syn:

”I den danske trafik er det helt tydeligt, at mange cyklister hverken overholder deres vigepligt eller lyskurvens signaler, når de drejer til højre. Og når de ikke overholder og respekterer reglerne, så opstår de farlige situationer for dem selv og deres medtrafikanter. Derfor er det meget vigtigt, at cyklisterne tager lyssignalet alvorligt, og fortsat orienterer sig, når de drejer eller krydser vejene. Vi ser desværre ofte, at cyklister ramler ind i hinanden eller fodgængere, fordi en eller flere ikke overholder vigepligt og lyssignaler,” siger Kim Rud-Petersen. 

Betinget opbakning om lovligt højresving
I undersøgelsen blev danskerne spurgt, om det burde være lovligt at dreje til højre for rødt på cyklen, hvortil to ud af tre svarer ja. De, der bakker op om lovlige højresving, er dog uenige om, hvorvidt det også skal gælde i områder med meget trafik. 38 % svarer, at det kun skal gælde de områder, hvor trafikken er begrænset, mens 28 % mener, at det skal gælde i alle områder, også dem med meget trafik. Vejdirektoratet har dog allerede erklæret højresving for rødt lys uegnet i områder med for mange fodgængere.

Så mange kan finde på at køre over for rødt:

I alt: 43,7 %
Hovedstaden:61,75 %
Sjælland: 41,14 %
Syddanmark: 36,2 %
Midtjylland: 30,68 %
Nordjylland: 25 %

Sådan fordeler svarene sig på spørgsmålet 'bør det være lovligt at dreje til højre for rødt på cykel? 
Ja, i områder med lidt trafik: 38 %
Ja, i områder med meget trafik: 5 %
Ja, alle steder: 23 %
Nej 23 %
Ved ikke: 11 %