Hver fjerde kender ikke promillegrænsen

Danskerne tror, at de kender promillegrænsen. Men faktisk ved hver fjerde ikke, at den er 0,5 på danske veje. Samtidig efterlyser et flertal af danskerne mere kontrol af spritkørsel. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

Mere spirituskontrol og hårdere straffe for spritkørsel. Det efterspørger henholdsvis 69 % og 41 % af danskerne. Ideen om at sætte fokus på spritkørsel, som hvert år er skyld i både ulykker og dødsfald i trafikken, er god. For selvom langt størstedelen af danskerne, svarer, at de kender promillegrænsen i Danmark, ved hver fjerde reelt ikke, hvad den er. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige. Forsikring.

”Målet er at øge sikkerheden i trafikken, og her gør politiet et stort arbejde. Men deres arbejde skal ikke stå alene. Information og kampagner kan gøre danskerne bevidste om alkoholens påvirkning, og de konsekvenser det kan have at køre påvirket. Men det er vigtigt at understrege, at man selv har det ultimative ansvar for ikke at sætte sig selv og andre i fare ved at køre bil, når man er påvirket,” siger Henrik Sagild, direktør for Skade i Gjensidige Forsikring.

Hver fjerde dansker kender ikke promillegrænsen
94 % af danskerne svarer, at de kender reglerne for spirituskørsel. Men knap en fjerdedel tager fejl, når de skal svare på, hvad den tilladte promille er. Størstedelen af dem tror heldigvis, at grænsen er lavere, end den egentlige promillegrænse på 0,5. Men desværre er der 6 %, der fejlagtigt tror, at den er højere.

”Det undrer mig meget, at en fjerdedel af danskerne ikke ved, at grænsen, for hvornår man kører spirituskørsel, er ved en promille på 0,5. Og så er det ekstra foruroligende, at 6 % tror, at promillegrænsen er højere. Forhåbentlig er der ikke nogen, der kalkulerer efter den højere promille, når de vurderer, om de skal køre eller ej. For der skal ikke meget til, før grænsen for spirituskørsel på 0,5 er nået. Derfor er det sikreste at lade bilen stå derhjemme, hvis man ved, at man skal drikke alkohol,” siger Henrik Sagild.

Ansvar og kontrol
Ifølge tal fra Rigspolitiets strategiske analyse er spiritus, narkotika og medicin en faktor i hver femte af dødsulykkerne i den danske trafik. En af de mest hyppige årsager til ulykker er uopmærksomhed, som er en afledt effekt af alkohol og medvirkende til mere end hver tredje trafikulykke.

Men det behøver ikke kun være politiets ansvar at stoppe spritkørsel.

”Hvis en ven, kollega eller et familiemedlem er ved at sætte sig bag rattet efter at have drukket for meget, er det vores fælles ansvar at få stoppet dem,” siger Henrik Sagild.

Rigspolitiet og Færdselssikkerhedskommissionen har sammen en målsætning om at halvere antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken i 2020.