ID-tyveri

Har du en Indboforsikring eller Landbrugsforsikring hos Gjensidige, har du automatisk Gjensidige ID-tyveri som en del af din forsikring.

Med Gjensidige ID-tyveri får du hjælp til at forebygge, opdage og begrænse identitetstyveri, herunder hjælp til at afvise uberettigede betalingskrav og betalingsanmærkninger. 

Med Gjensidige ID-tyveri har du adgang til en 24 timers telefonservice på tlf. +45 70 10 30 09 

Hvad er ID-tyveri

ID-tyveri sker, når en person får fat i dine personlige oplysninger og udnytter dem til fx at søge om kredit, modtage tilskud, tegne mobilabonnementer, bestille varer eller indhente tingbogsoplysninger om din ejendom.

Desværre tager det ofte tid, før man opdager, at ens identitet er blevet misbrugt. Hvis det sker, er det vigtigt, at du handler hurtigt.

Du bør reagere, hvis du

  • får meddelelse om betalingsanmærkninger fra fx Experian eller Debitor Registret
  • opdager at et ukendt mobilnummer er registreret i dit navn
  • får telefonopkald, e-mails eller breve om produkter, du ikke har bestilt
  • får meddelelse om en adresseændring, som du ikke har bestilt
  • slet ikke modtager post
  • modtager regninger eller inkassokrav, hvor du ikke kender afsenderen eller transaktionerne
  • får afslag på ukendte låne- eller kreditansøgninger
  • opdager uventede transaktioner på din bankkonto
  • modtager ukendte kontoudskrifter eller ansøgningsblanketter om lån og kreditter

10 gode råd til hvordan du undgår ID-tyveri

  1. Tjek dine papirer for personlige oplysninger – destruer papirer med personfølsomme oplysninger. Smid ikke papirer med personfølsomme oplysninger i dagrenovationen
  2. Åben alle dine breve – også selv om den ser ukendt ud. Hvis der pludselig dukker ukendte betalingskrav eller rykker op, er det vigtigt at reagere hurtigt for at minimere skaden
  3. Tøm din postkasse jævnligt - og bed kun personer du stoler på om at hente din post, når du fx er på ferie
  4. Opbevar kun få kort i din pung – bliver din pung stjålet mindsker dette risikoen for at kunne stjæle din identitet
  5. Hold fortrolige oplysninger væk fra sociale medier – og accepter kun venneanmodninger fra personer, du kender
  6. Beskyt din computer, tablet og smartphone med antivirusprogrammer og firewalls
  7. Kryptér dit trådløse netværk og styrk dine adgangskoder – sørg for at dine adgangskoder altid er stærke, og undgå at benytte samme koder til alle online tjenester
  8. Beskyt dit Cpr-nr. – overvej altid om det er nødvendigt at give dit cpr-nr., og oplys det aldrig via mail. Opgiv kun dit Cpr.-nr. på hjemmesider, der anvender kryptering (dette kan ses ved at der i adresselinjen er hængelås eller hvis webadressen indledes med https)
  9. Pas på dine pinkoder – Pinkoder til fx betalingskort er personlige og du skal aldrig oplyse dem til nogen
  10. Gennemse altid kontoudtog og regningsspecifikationer og ring til banken med det samme, hvis du opdager kontooverførelser eller betalinger, du ikke kender til

Læs mere om ID-tyveri hos Forbrugerrådet Tænk.

Hvad skal du gøre, hvis du bliver ramt af identitetstyveri?

1. Ring til din bank for at få oplyst om der er søgt om kreditter, om din adresse er blevet ændret eller om der er ansøgt om nye kort eller lignende i dit navn. Informer banken om at du er blevet ramt af identitetstyveri, og bed dem om at være på vagt efter mistænkelig aktivitet i dit navn.

2. Kontakt eventuelle kreditselskaber og få dem til at spærre dit cpr-nummer i deres registre. Vi anbefaler, at du kontakter selskaberne via mail eller brev og inkluderer følgende:

  • Dit fulde navn, fødselsdato, adresse og telefonnummer
  • Fortæl kort om årsagen til din spærring
  • Vedlæg/vedhæft en kopi af gyldig billedlegitimation

Når kreditselskabet har oprettet en kreditspærring for dig, sender de en kode til dig pr. brev, som du kan bruge, hvis du får brug for at ophæve kreditspærringen. Kreditselskaberne kan også hjælpe dig med at undersøge, om der er søgt kreditter i dit navn. Hvis der er blevet søgt i dit navn, skal du ringe til de banker eller selskaber hvor der er søgt, og bede dem om med det samme at afbryde processen. Experian A/S er det største kreditselskab i Danmark, og kan i første omgang kontaktes på tlf.: +45 70 10 01 07. 

3. Politianmeld identitetstyveriet. Du skal møde personligt op på en politistation, for at anmelde id-tyveri. Har du spørgsmål, så ring til politiet på 114

Vilkår (pdf)

Du behøver ikke at være ekspert i forsikringer for at forstå, hvor godt din forsikring dækker. I vores vilkår kan du helt enkelt se, hvad vi dækker, men også hvad vi ikke dækker.

Forsikringsvilkår ID2017-01 er gældende for alle, som har en indboforsikring i Gjensidige.