Navigation, søg og log ind

d0debb

Coronavirus: Sådan dækker din forsikring

Få svar på hvordan din rejse- og afbestillingsforsikring dækker i forbindelse med Coronavirus. Svaret forudsætter, at du har en gyldig forsikring med den pågældende dækning.

Informationen er senest opdateret 7. april 2020 kl. 09:56

Når skaden skal anmeldes

I er mange, der ringer til os for at få erstatning for jeres aflyste ferie i øjeblikket. Spring telefonkøen over og se hvordan, du selv kan anmelde sagen i stedet nedenfor.

  • Er der mere end 7 dage til at din planlagte rejse skulle være startet? Vent med at anmelde det på din afbestillingsforsikring til den uge, rejsen skulle være startet i. 
  • Er der mindre end 7 dage til du skulle være rejst, kan du anmelde det nu.

Anmeld selv sagen og spring telefonkøen ved at følge vores vejledning.

  • Din rejseforsikring dækker rimelige og nødvendige ekstraudgifter til din hjemrejse, hvis du er rejst hjem senest den 4.april. Forsikringen giver dig mulighed for at få refunderet prisforskellen mellem dine oprindelige billetter og de nye billetter på økonomiklasse, hvis du var nødt til at rejse tidligere hjem til Danmark grundet coronapandemien og selv har lagt ud for de nye billetter.

    Du skal i første omgang kontakte dit rejsebureau eller flyselskab og anmode dem om refundering af de oprindelige flybilletter. Efterfølgende kan du anmelde dit erstatningskrav (prisforskellen på de oprindelige og nye billetter) til os.

    Grundet ekstraordinært mange opkald og anmeldelser, håber vi på din forståelse for, at sagsbehandlingstiden er længere end normalt - men anbefaler uanset at du anmelder sagen selv, så du slipper for telefonkøen.

Fremtidige rejser

Corona er en verdensomspændende pandemi i udvikling. Der er derfor stor sandsynlighed for, at fremtidige rejser må afbestilles, eller at rejsende vil opleve situationer relateret til coronavirus, som kan få økonomiske konsekvenser eller medføre sygdom. 

Vælger du alligevel at rejse, skal du være opmærksom på, at rejse- og afbestillingsforsikringer købt efter 25. marts kl. 12.00 ikke erstatter eventuelle tab relateret til COVID-19. Forsikringen dækker derudover helt som normalt.

  • Hvis din rejse bliver aflyst, skal du kontakte dit rejsebureau eller dit flyselskab for at få refunderet udgifter til din billet eller ferie.

  • Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledning

    Rejse- og afbestillingsforsikringen dækker forskelligt afhængigt af, hvornår du har købt den. 

    • Er forsikringen købt før den 25. marts kl. 12, dækker forsikringen som normalt. 
    • Er forsikringen købt efter den 25. marts kl.12 dækker forsikringen ikke skader eller tab, som har sammenhæng med Corona-epidemien (COVID-19) eller tiltag som følge af dette, men i øvrigt som normalt.

    Hvis du vælger at rejse til et område, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til, skal du dog være opmærksom på, at vores muligheder for at hjælpe dig kan være meget begrænsede, hvis du får brug for det. 

    Obs! Køber du en rejse til et område, hvor Udenrigsministeriet på tidspunktet for bestilling af rejsen fraråder ikke-nødvendige rejser eller fraråder alle rejser frafalder din ret til afbestilling.

  • Dit rejsebureau eller flyselskab er forpligtet til at tilbyde dig fuld refundering, hvis din planlagte rejse ikke kan gennemføres. Nogle rejsebureauer og flyselskaber giver dig også mulighed for at ombooke rejsen til et senere tidspunkt.

    Du vælger selv om du vil have pengene tilbage fra selskabet eller vil ombooke rejsen, men vær opmærksom på, at du ikke senere kan få refunderet udgiften fra rejsebureauet eller flyselskabet, hvis du vælger ombooking. Hvis der et gebyr for at ombooke rejsen, dækker din rejseforsikring udgiften.

    Viser det sig senere, at du heller ikke kan komme afsted på den nye afrejsedato, dækker afbestillingsforsikringen op til den oprindelige rejses pris, så længe din afbestillingsforsikring også er gældende på det nye tidspunkt

  • Der er ikke dækning for afbestilling af ferier i Danmark som følge af regeringens opfordring om ikke at tage i sommerhus. Har du lejet et sommerhus eller anden feriebolig, må du kontakte udlejningsselskab for refundering.

  • Vi anbefaler i første omgang vores kunder at se tiden an. Tingenes tilstand ændrer sig hele tiden, og vi ved endnu ikke fx hvordan Udenrigsministeriets rejsevejledninger ser ud til sommer.

    Du kan tidligst anmelde et krav om erstatning ved afbestilling af din ferie 7 dage før den planlagte afrejsedato.

  • Udbredelsen af coronavirus (COVID-19) er global og alle dele af verden er allerede eller må forvente at blive  berørt i den nærmeste fremtid.

    Der er derfor stor sandsynlighed for at fremtidige rejser må afbestilles, eller at du som rejsende vil opleve situationer knyttet til coronavirussen, som kan medføre økonomiske tab, ulemper eller sygdom.

    OBS! Hvis du køber en rejse til et område, hvor Udenrigsministeriet på tidspunktet for bestilling af rejsen fraråder ikke-nødvendige rejser eller fraråder alle rejser, frafalder din ret til afbestilling derfor.
    Se mere under spørgsmålet Hvordan dækker min rejseforsikring, hvis jeg trodser Udenrigsministeriets råd, og rejser til udlandet? længere oppe på siden.

  • Hvis du vil afbestille din ferierejse til sommer, skal du afbestille rejsen direkte hos dit rejsebureau flyselskab eller anden arrangør. Forsikringen giver i dette tilfælde ikke erstatning for det allerede indbetalte beløb. 

    Hvis du vælger at betale det resterende beløb for rejsen, og Udenrigsministeriet fortsat fraråder ikke-nødvendige rejser til destinationen på afrejsetidspunktet, vil forsikringen dække afbestilling af rejsen og erstatte omkostningerne, for de af vores kunder, som har tilvalgt afbestilling på deres rejseforsikring. Hvis Udenrigsministeriet ikke længere fraråder rejser til destinationen på afrejsetidspunktet, vil afbestilling ikke være dækket af forsikringen. 

Afbestilling

Vi dækker afbestilling af fremtidige rejser for de af vores kunder, som har tilvalgt det på deres rejseforsikring. I tvivl? Log ind og se om du har tilvalgt afbestilling på din rejseforsikring. 

Bemærk, at dette kun gælder for rejser, som var bestilt før Udenrigsministeriet frarådede rejser til destinationen.

    • Er der mere end 7 dage til at din planlagte rejse skulle være startet? Vent med at anmelde det til den uge, rejsen skulle være startet i. 
    • Er der mindre end 7 dage til du skulle være rejst, kan du anmelde det nu.

    Hvis der er mindre end 7 dage til du skulle være rejst:

    1. Sørg for at rejsen bliver afbestilt hos rejsebureau eller flyselskab
      – Hvis rejsen er aflyst, skal dit flyselskab eller rejsebureau refundere betalingen til dig 
      – Hvis rejsen ikke er aflyst af arrangøren, må du selv afbestille rejsen og bede om den refusion, du eventuelt har ret til fra fx flyselskab, hotel eller rejsebureau
    2. Refusion af af udgifter
      I første omgang skal du bede om refusion fra dit rejsebureau, flyselskab og fx hotel samt dokumentation for refusionen. Udgifter til din planlagte rejse, som ikke refunderes, kan du derefter anmelde til forsikringen for at få erstattet. Husk at du skal dokumentere dit økonomiske tab. 
      Anmeld din sag for at få erstatning for dit økonomiske tab

    Hvis du har valgt at få kompensation for rejsen udbetalt i cashpoints, bonuspoint eller andre fordelspoint fra flyselskabet i stedet for en refundering, kan du bruge dem på en ny rejse senere, og vi udbetaler derfor ikke erstatning for dette, da det svarer til en refusion udbetalt i kroner.

  • Udenrigsministeriet har forlænget den nuværende rejsevejledning til den 10. maj. Ønsker du at afbestille din rejse, skal du i første omgang kontakte rejsearrangør for refundering af rejsen. Tab som ikke dækkes af rejsearrangør, kan anmeldes til os tidligst 7 dage før afrejse.

    Se mere om hvordan du anmelder din sag.

  • Situationen ændrer sig løbende, så der er endnu ingen grund til at afbestille rejser langt ude i fremtiden. I første omgang skal du derfor tage stilling til, hvor lang tid der er til, at din planlagte rejse skulle være startet.

    • Er der mere end 7 dage til at din planlagte rejse skulle være startet? Vent med at anmelde det til den uge, rejsen skulle være startet i. 
    • Er der mindre end 7 dage til du skulle være rejst, kan du anmelde det nu.
  • Nej, din afbestillingsforsikring desværre ikke i dette tilfælde. Vi anbefaler i stedet, at du søger refundering direkte hos arrangøren.

Er du i udlandet lige nu?

Udenrigsministeriet fraråder alle rejser til hele verden og anbefaler samtidig, at danskere på rejse i udlandet vender hjem til Danmark hurtigst muligt. Vi erstatter rimelige og nødvendige ekstraudgifter til din hjemrejse, hvis du rejste hjem senest den 4. april.

  • Du skal kontakte dit rejsebureau eller flyselskab og få dem til at hjælpe dig med at ændre din hjemrejse.
    Hvis det ikke er muligt at komme hjem fra din destination, skal du henvende dig til ambassaden i det land, hvor du opholder dig for hjælp. Tilmeld dig danskerlisten og følg med på fx Udenrigsministeriets Twitter! Udenrigsministeriet arbejder på højtryk på at hjælpe så mange danskere hjem som muligt.

    Vil dit flyselskab eller rejsebureau ikke ombooke dig gratis, kan du selv lægge ud for nye flybilletter på økonomiklasse, som vi refunderer, når du er hjemme igen. Din nye hjemrejse skal senest være foretaget den 4. april.  

    Hvis du selv har betalt for nye flybilletter, erstatter vi prisforskellen i forhold til de oprindelige flybilletter. Du skal i første omgang kontakte dit rejsebureau eller flyselskab og bede dem refundering af de oprindelige flybilletter. Det beløb, som ikke refunderes af flyselskab eller rejsebureau, kan du efterfølgende få refunderet via din rejseforsikring

    Grundet ekstraordinært mange opkald og anmeldelser, håber vi på din forståelse for, at sagsbehandlingstiden og udbetaling af erstatning kan tage længere end normalt.

  • Hvis dit fly hjem til Danmark bliver aflyst, skal du i første omgang kontakte dit flyselskab eller rejsebureau for ombooking eller refundering af billetten, så du kan købe en ny. Vi dækker ekstraudgifter til nye billetter på økonomiklasse i tilfælde af at dit flyselskab eller rejsebureau ikke dækker, men har desværre ikke mulighed for at hjælpe dig med at booke nye flybilletter. 

    Hvis det ikke er muligt at komme hjem fra din destination, skal du henvende dig til ambassaden i det land, hvor du opholder dig. Tilmeld dig danskerlisten og følg med på fx Udenrigsministeriets Twitter! Rejsebureauer og flyselskaber arbejder sammen med Udenrigsministeriet på højtryk for at hjælpe så mange danskere hjem som muligt.

    Hvis du ikke kan få hjælp af Udenrigsministeriet eller dit rejsebureau/flyselskab og ikke kom hjem til Danmark på anden vis før 4. april, kan du kontakte vores alarm.

  • Hvis det ikke er muligt at komme hjem fra din destination, skal du henvende dig til ambassaden i det land, hvor du opholder dig. Tilmeld dig danskerlisten og følg med på fx Udenrigsministeriets Twitter!

    Rejsebureauer og flyselskaber arbejder sammen med Udenrigsministeriet på højtryk for at hjælpe så mange danskere hjem som muligt. 

    Er du i Asien eller Sydamerika kan du også kontakte Udenrigsministeriets task forces direkte.  
    Task force, Asien: +45 33 92 13 44 eller e-mail: coronaasien@um.dk 
    Task force, Sydamerika: 33 92 13 45 eller e-mail: coronasydamerika@um.dk

    Hvis du ikke kan få hjælp af Udenrigsministeriet eller dit rejsebureau/flyselskab og ikke kom hjem til Danmark på anden vis før 4. april, kan du kontakte vores alarm.

  • De lokale myndigheder tager over, så snart der er mistanke om, at man er smittet, eller man testes positiv på samme måde som de gør det i Danmark.

    Vi dækker ikke udgifter til ophold, forplejning og transport, hvis du bliver sat i karantæne, imens du er ude og rejse. Vi dækker dog udgifter relateret til medicinsk kontrol og behandling i forbindelse med karantænen fx hvis det kræver special transport at komme til og fra kontrol. 

    Vores døgnåbne alarm kan fortsat hjælpe med nogle ting, men vær opmærksom på at alarmens henvisningsmuligheder til læger og mere begrænsede end normalt, da alarmen ingen indflydelse har på hvilke hospitaler, der dedikeres til karantæneramte, smittede og/eller behandlingskrævende.

  • Hvis du trods Udenrigsministeriets anbefaling ønsker at blive i udlandet og har en gyldig rejseforsikring, er du fortsat dækket af forsikringen som normalt.

    Hvis du vælger at blive i udlandet trods Udenrigsministeriets anbefaling, skal du være opmærksom på at du dermed frasiger dig muligheden for at få dækket udgifter til hjemrejse af forsikringen, hvis du på et senere tidspunkt alligevel ønsker at blive evakueret på grund af Coronavirus.


    Du skal også være opmærksom på at vores muligheder for at hjælpe dig under rejsen kan være begrænsede grundet coronavirussens globale omfang, og at det kan blive meget svært at få en hjemrejsebillet på et senere tidspunkt, fordi en række lande lige nu introducerer ind- og udrejseforbud.

Andre spørgsmål

Brug for hjælp?

Vi opdaterer løbende informationerne her på siden. Orienter dig om udviklingen hos Udenrigsministeriet l Sundhedsstyrelsen l WHO | Forbruger Europa.

Udenrigsministeriets globale vagtcenter kan kontaktes på bbb@um.dk 

Udenrigsministeriet har åbnet 3 særlige task forces, som skal hjælpe danskere i udlandet, der ikke selv kan komme hjem. Står du i et af de 3 områder og har brug for hjælp, kan Udenrigsministeriet kontaktes på:

Task force, Asien: +45 33 92 13 44 eller e-mail: coronaasien@um.dk 
Task force, Sydamerika: 33 92 13 45 eller e-mail: coronasydamerika@um.dk

Fik du ikke svar på dit spørgsmål?

Har du spørgsmål til en eksisterende skade eller et fik du ikke svar på dit spørgsmål her på siden, kan du kontakte vores skadeafdeling på +45 88 24 73 60 alle hverdage kl. 10-15.