Navigation, søg og log ind

f1e6b2

Coronavirus: Sådan dækker din forsikring

Udenrigsministeriet ændrer løbende rejsevejledningerne og det er dit eget ansvar at opdatere dig på deres hjemmeside her.

Nedenfor har vi opstillet en række spørgsmål/svar i forbindelse med COVID-19.

Informationen er senest opdateret 26. juli 2021.

Når skaden skal anmeldes

I er mange, der ringer til os for at få erstatning for jeres aflyste ferie i øjeblikket. Men du kan hurtigt og enkelt anmelde sagen selv.

  • Er der mere end 7 dage til at din planlagte rejse skulle være startet? Vent med at anmelde det på din afbestillingsforsikring til den uge, rejsen skulle være startet i. 
  • Er der mindre end 7 dage til du skulle være rejst, kan du anmelde det nu.

Anmeld selv sagen ved at følge vores vejledning.

Afbestilling

For at kunne få dækket afbestilling af fremtidige rejser skal du have tilvalgt afbestilling på din rejseforsikring. I tvivl? Log ind og se om du har tilvalgt afbestilling på din rejseforsikring. 

Udenrigsministeriet opdaterer løbende rejsevejledningerne. Se hvilken farve din rejsedestination har på Udenrigsministeriets hjemmeside.

  • Har du en rejseforsikring inkl. afbestillingsforsikring, dækker forsikringen, hvis du bliver sat i karantæne uden at være syg og derfor ikke kan påbegynde din rejse fra Danmark. Gælder for rejser med afrejsedato fra 1. juni til og med 31. december 2021.

    Bemærk, at du altid først skal kontakte din rejseudbyder eller -arrangør for refusion.

  • Hvis der indføres nye og mere restriktive rejseråd for din rejsedestination i forsikringsperioden fx at området skifter fra grøn/gul til orange/råd, yder afbestillingsforsikringen dækning.

    Bemærk, at du altid skal kontakte din rejseudbyder eller -arrangør for refusion først.

    Ovenstående gælder for alle kunder med en forsikring med afbestillingsdækning og ved afbestilling af rejser med afrejsedato fra og med 1. juni og til og med 31. december 2021. 

  • Ja. Har du en rejseforsikring inkl. afbestillingsforsikring, dækker forsikringen, hvis der pludselig indføres yderligere indrejserestriktioner fx krav om vaccine eller indrejsekarantæne ved ankomst, så du må sidde i karantæne i en stor del af din ferie.

  • Hvis du har tilvalgt afbestillingsforsikring, dækker den i tilfælde af akut opstået sygdom herunder ved et positivt testsvar for COVID-19.

  • Ja, din afbestillingsforsikring dækker, hvis rejsens primære formål ikke kan gennemføres grundet Covid-19. Det betyder fx, at du kan få erstatning for udgifter til rejsen, hvis du skulle have været rejst til udlandet for at se en fodboldkamp, deltage i en messe eller et bryllup, have været i teateret eller til koncert. Dækningen er en særlig udvidelse, som gælder for rejser og arrangementer i perioden 1. juni - 31. december 2021. Er du nødt til at gå i karantæne inden afrejse, misser du derfor din afgang, dækker din afbestillingsdækning også.

    For rejser i Danmark gælder udvidelsen også, og afbestillingsforsikringen dækker dine udgifter til rejse og ophold, hvis rejsens primære formål aflyses grundet Covid-19.

    Bemærk, at du i første omgang skal søge refusion hos rejsearrangøren.

    • Grønne og gule lande/områder 
      Fraråder Udenrigsministeriet ikke at rejse til det planlagte område/land, dækker rejseforsikringen ikke afbestilling, medmindre der er tale om en anden dækningsberettiget skade på forsikringen fx akut opstået sygdom hos dig eller i din nærmeste familie. Du skal i stedet kontakte rejsebureau eller arrangør og høre om dine muligheder for at afbestille.
    • Orange og røde lande/områder 
      Du skal tage kontakt til dit rejsebureau eller -formidler. Hvis Udenrigsministeriet fraråder at rejse til det planlagte område/land, er du i følge loven om pakkerejser berettiget til at aflyse rejsen hos rejsebureauet eller formidleren og få fuld refundering. Du vælger selv, om du vil acceptere en voucher, men er ikke forpligtet til det. Rejsebureauet eller formidleren kan dog stille krav om slutbetaling af rejsen eller oplyse dig om, at rejsen først kan aflyses 10-14 dage før planlagt afrejse. Du kan læse flere råd om, hvad du skal gøre på Pakkerejseankenævnets hjemmeside.
    • Grønne og gule lande/områder
      Er landet/området gult eller grønt på det tidspunkt, hvor du ønsker at afbestille din rejse, dækker forsikringen ikke afbestilling, medmindre der er tale om en anden dækningsberettiget skade på forsikringen fx akut opstået sygdom hos dig eller i din nærmeste familie.
    • Orange og røde lande/områder 
      Vi kan tidligst vurdere om der er dækning 7 dage før planlagte afrejse. Er landet/området orange eller rødt 7 dage før afrejse, dækker forsikringen afbestilling, hvis rejsen er bestilt på et tidspunkt hvor Udenrigsministeriet ikke frarådede at rejse dertil (grøn/gul). Du kan få dækket de udgifter, der ikke refunderes af fx flyselskab eller anden rejseleverandør eller -formidler.

    Bemærk, at forsikringen altså ikke dækker, at du ikke har lyst til at rejse eller frygter at blive smittet med corona. Dette gælder uanset om du skal til et grønt, gult, orange eller rødt område.

    Hvis du er helt sikker på at du ikke kommer til at rejse, uanset hvordan situationen er på afrejsedagen, kan det være fornuftigt at afbestille nu. Du må dog være forberedt på at du risikerer at tabe eventuelt depositum eller andre udgifter, du ikke får refunderet af rejsearrangør eller flyselskab. Hvis det siden viser sig, at rejserådet på afrejsedagen giver ret til afbestilling, kan du melde skaden til os.

  • Hvis du køber en rejse til et land/område, som på tidspunktet for bestilling af rejsen er orange eller rødt, dækker rejseforsikringen ikke afbestilling i tilfælde af, at du ikke kan komme afsted fordi landet/området stadig er orange eller rødt på afrejsetidspunktet.

    Hvis du køber en rejse til et land/område, som på tidspunktet for bestilling af rejsen er gult eller grønt, og Udenrigsministeriet efter du har bestilt din rejse, ændrer rejsevejledningen til orange eller rød for din destination, dækker din rejseforsikring afbestilling, hvis du har tilvalg dækning for afbestilling.

  • Fra onsdag den 14. juli ændres indrejseregler for Malta.

    Har du tegnet afbestillingsforsikring hos Gjensidige, dækkes afbestilling af din rejse, hvis du ikke har mulighed for at opfylde de ændrede indrejseregler. Vi anbefaler, at du venter med at afbestille din rejse til 7 dage før planlagt afrejse, idet situationen kan ændre sig.

    Må rejsen afbestilles, bedes du i første omgang kontakte dit rejsebureau, flyselskab eller lignende og bede om refusion eller ombooking af rejsen hvis muligt.

    Efterfølgende beder vi dig anmelde din sag her.

    Du kan læse mere om de nye indrejseregler for Malta på udenrigsministeriets hjemmeside.

Fremtidige rejser

Husk at det er dit eget ansvar at undersøge, hvilke indrejseregler der er til din rejsedestination inden afrejse. Du kan finde information på Udenrigsministeriets hjemmesidecoronasmitte.dk og Find os i verden (um.dk).

  • Hvis du bliver testet positiv for COVID-19 dækker forsikringen på samme måde som ved anden type sygdom dvs. bl.a. udgifter til lægebehandling og feriekompensation.

    Hvis du havde symptomerne allerede inden afrejse, er der ikke tale om akut opstået sygdom og forsikringen yder derfor ikke dækning.

  • Forsikringen dækker udgifter til en COVID-19 test, hvis du har symptomer.

    Hvis testen alene foretages på opfordring fra myndigheder, flyselskaber eller lignende, er udgiften ikke dækket af forsikringen.

  • Dækningen på rejseforsikringen ophører ved hjemkomst, og der er derfor ikke dækning for udgifter efter hjemkomst.

  • Vi anbefale altid, at du følger de gældende anbefalinger fra myndighederne. Se mere på Udenrigsministeriets hjemmeside.

  • Forsikringen dækker efter de normale betingelser – og omfatter således også corona-relaterede skader og sygdomstilfælde, når du rejser til et grønt eller gult område.

  • Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledning. Fraråder Udenrigsministeriet alle rejser (rødt område), er vores anbefaling også, at du ikke rejser. Fraråder Udenrigsministeriet ikke nødvendige rejser (orange område), må du vurdere, hvorvidt rejsen er nødvendig for dig.

    Rejser til orange og røde områder
    Selvom vi i overensstemmelse med Udenrigsministeriet fraråder dig at rejse, dækker din rejseforsikring dog stadig som normalt i orange og røde områder, men vi beder dig være opmærksom på, at der jf. betingelserne kan være enkelte tilfælde relateret til corona-pandemien, som ikke vil være dækket af forsikringen. Det gælder fx evakuering fra en destination, som på udrejsetidspunktet er berørt af pandemien, fordi du var bekendt med situationen ved afrejse.

    Vi dækker ikke udgifter relateret til karantæne ved indrejse i et orange eller rødt område, som fx er påkrævet eller anbefalet af de lokale myndigheder. Forsikringen dækker dog udgifter til karantæne, hvis du selv bliver syg under din rejse til et orange eller rødt område og derfor skal i karantæne. Se detaljeret information i dine forsikringsbetingelser.

    Inden afrejse anbefaler vi, at du bliver testet for COVID-19, så du ikke er medvirkende til yderligere smittespredning, når du rejser ud i verden. Og samtidig er det en forudsætning for dækning, at du forholder dig til den aktuelle situation ved følge lokale myndigheders anvisninger og generelt udviser agtpågivenhed.

    Bemærk at vores muligheder for at hjælpe dig i de hårdest ramte områder kan være meget begrænsede, og vi kan ikke garantere dig assistance, hvis du fx har brug for at blive hjemtransporteret eller henvist til hospital/læge, idet der er ekstraordinært stort pres på sundhedssystemer og transportsektoren i hele verden. Vores døgnåbne alarmcentral kan fortsat hjælpe i langt de fleste tilfælde – og vi sidder klar til at hjælpe dig 24/7, når du rejser i udlandet, og vil som altid gøre vores bedste for at hjælpe vores kunder via vores store netværk ude i verden.

  • I følge Udenrigsministeriet så kan du blive i det aktuelle område frem til oprindelig hjemrejse, selv om rejsevejledningen skulle ændres under rejsen pga. stigning i smittetrykket.

    Ændres situation så voldsomt, at Udenrigsministeriet anbefaler evakuering, dækker forsikringen ekstraudgifter forbundet med dette, hvis landet/området var grønt eller gult ved indrejse. 

  • Hvis din rejse bliver aflyst, skal du kontakte dit rejsebureau eller dit flyselskab for at få refunderet udgifter til din billet eller ferie.

  • Dit rejsebureau eller flyselskab er forpligtet til at tilbyde dig fuld refundering, hvis din planlagte rejse ikke kan gennemføres. Nogle rejsebureauer og flyselskaber giver dig også mulighed for at ombooke rejsen til et senere tidspunkt.

    Du vælger selv om du vil have pengene tilbage fra selskabet eller vil ombooke rejsen, men vær opmærksom på, at du ikke senere kan få refunderet udgiften fra rejsebureauet eller flyselskabet, hvis du vælger ombooking. Hvis der et gebyr for at ombooke rejsen, dækker din rejseforsikring udgiften.

    Viser det sig senere, at du heller ikke kan komme afsted på den nye afrejsedato, dækker afbestillingsforsikringen op til den oprindelige rejses pris, så længe din afbestillingsforsikring også er gældende på det nye tidspunkt

  • Udbredelsen af coronavirus (COVID-19) er global og alle dele af verden er allerede eller må forvente at blive  berørt i den nærmeste fremtid.

    Der er derfor stor sandsynlighed for at fremtidige rejser må afbestilles, eller at du som rejsende vil opleve situationer knyttet til coronavirussen, som kan medføre økonomiske tab, ulemper eller sygdom.

    OBS! Hvis du køber en rejse til et område, hvor Udenrigsministeriet på tidspunktet for bestilling af rejsen fraråder ikke-nødvendige rejser eller fraråder alle rejser, frafalder din ret til afbestilling derfor.
    Se mere under spørgsmålet Hvordan dækker min rejseforsikring, hvis jeg rejser til et orange eller rødt område? længere oppe på siden.

  • Hvis du har en feriebolig i udlandet og vælger at arbejde ”hjemmefra” derfra, betragtes det som en ferierejse, selvom du udfører arbejde for din danske arbejdsgiver under dit ophold.

    Vores årsrejseforsikring gælder på almindelige vilkår, såfremt rejselængden ikke overskrider den tilladte rejselængde på policen.

    Nb! Du skal selv undersøge, om opholdet har indflydelse på din skattebetaling eller din ansættelse i øvrigt.

    Bemærk, at vi altid anbefaler, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledning.

    Hvis rejsen sker efter anmodning fra din arbejdsgiver og for dennes regning, defineres turen som en forretningsrejse.

  • Ja, din rejseforsikring sikrer dig også, når dagene væk hjemmefra skal bruges i Danmark. For rejser i Danmark dækkes bl.a.

    • Erstatningsrejse, hvis du bliver syg med Covid-19 eller anden sygdom undervejs, som ødelægger mere end halvdelen af ferien
    • Transportforsinkelse, hvis tog, bus eller færge forsinker jeg betydeligt på vej til eller fra feriestedet
    • Udgifter til en ny feriebolig, hvis den du oprindeligt havde lejet bliver skadet af fx brand eller vand
    • Afbestilling fx grundet karantæne eller sygdom før afrejse, hvis du har tilvalgt afbestillingsdækning
  • Fra onsdag den 14. juli ændres indrejseregler for Malta.

    Hvis du har tegnet afbestillingsforsikring hos Gjensidige, dækkes afbestilling af din rejse, hvis du ikke har mulighed for at opfylde de ændrede indrejseregler. Vi anbefaler, at du venter med at afbestille din rejse til 7 dage før planlagt afrejse, idet situationen kan ændre sig.

    Må rejsen afbestilles, bedes du i første omgang kontakte dit rejsebureau, flyselskab eller lignende og bede om refusion eller ombooking af rejsen hvis muligt.

    Efterfølgende beder vi dig anmelde din sag her.

    Du kan læse mere om de nye indrejseregler for Malta på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Brug for hjælp?

Vi opdaterer løbende informationerne her på siden. Orienter dig om udviklingen hos Udenrigsministeriet l Sundhedsstyrelsen l WHO | Forbruger Europa.

Fik du ikke svar på dit spørgsmål?

Har du spørgsmål til en eksisterende skade eller et fik du ikke svar på dit spørgsmål her på siden, kan du kontakte vores skadeafdeling på +45 88 24 73 60 alle hverdage kl. 10-15.