Navigation, søg og log ind

b8dde1

Sådan kommer du i form inden skiferien

Er du klar til at komme på ski og få brugt nogle af de muskler, du normalt ikke bruger, når du sidder på kontoret?

God form = God skiferie

Er du ikke i form, kommer her nogle råd til, hvordan du bliver fysisk klar til skiferien. De følgende øvelser er alle øvelser, der er velegnet til at lave derhjemme. 

Er du i form, når du skal på skiferie, kan du være sikke på at få en klart bedre oplevelse. En stærk og trænet muskelmasse forebygger ømhed, og du undgår fx. at det er svært at komme ud af sengen om morgenen på din skiferie.

Balancetræning gør dig til en bedre skiløber, og den udholdenhed du får gennem konditionstræningen, giver dig energi til de lange dage på ski. Samtidig vil skitræningen forbedre dine chancer for at forblive skadefri.

Konditions og styrketræning er vigtigt

Skiløb er hårdt for hele kroppen, men benene, og især knæene, er skyld i skaderne der kan ødelægge din ferie.

Faktisk står voldsomme skader som menisk og korsbåndskader for over 30 % af alle skiskader. Derfor er det vigtigt, at man i tiden før man skal afsted, aktiverer sine ben gennem konditions- og styrketræning.

Har du allerede styr på konditionen, er det en god ide at komme i gang med styrketræning. Især benene har godt af at få lidt ekstra styrke og muskelmasse.

Her er det i første omgang vigtigt, at du ikke bare starter træningen en uge før afgang, for det kan have den fuldstændigt modsatte virkning, med især ømhed og en træt krop som resultat.  Derfor er det vigtigt at starte i god tid, og gerne flere måneder før afgang.

De fleste skiskader kommer sidst på dagen, hvor man har trætte ben. Det forebygger du ved at være i god form.

Er du i god form mindskes chancen for skader på din skiferie

5 træningsråd inden skiferien

I første omgang skal der gang i kroppen - og vigtigst af alt benene. Så her kommer to råd til, hvordan du nemmest gør det.

  1. Få opbygget grundformen via løbe- eller cykelture. Får du aktiveret benene et par gange om ugen, vil du være langt bedre forberedt til at komme på skiferie.

  2. Start med træningen i god tid. Allerede et par måneder før afrejse anbefales det, at du går i gang med træningen. Starter du for sent, kan det have negative konsekvenser for din skiferie.

Har du i forvejen problemer med knæene, kan det klart anbefales at hoppe på cyklen, i stedet for at kaste sig ud i løbetræning. På cyklen får du en mere stabil bevægelse og modstand i benene, hvorimod man på løbeturen eller på løbebåndet får konstante stød op i gennem benene og ryggen.

I forhold til styrketræningen op til skiferien kommer her 3 øvelser, som kan redde din skiferie.

  1.  En god basisøvelse er squats. Squats træner både for- og baglår, og styrker dermed muskulaturen omkring knæet, mens ryg og mave også bliver aktiveret. Squattet handler helt simpelt om at gå ned i knæ, gerne så langt ned du kan, for derefter at rejse dig op igen. Dette kan gøres både med og uden vægt.

  2. Andre gode øvelser for at få styrket de vigtige muskler og led, er balancetræning. Balancetræning kan nemt gøres hjemme på et såkaldt vippebræt eller balancebold.
    Her kan du afprøve forskellige teknikker, og hvis man bliver rigtig dygtig, kan du udfører squats på vippebrættet.

  3. Den velkendte planke-øvelse kan også varmt anbefales. Her spænder du op i hele kroppen,og især mave, ryg og baller bliver aktiveret. Denne øvelse er det man kalder en stabiliserings-øvelse, hvor man har sin krop hævet fra gulvet så al ens vægt er på tæerne og på underarmene. Resten af kroppen skal så være spændt ud i en lige linje i luften.

Er du forsikret?

Er uheldet ude på trods af god træning, så sørg for at have din rejseforsikring i orden. Hos Gjensidige er du dækket godt ind med vores rejseforsikring. Her dækker rejseforsikringen dine aktiviteter eller uheld på pisterne rundt omkring i Europa og resten af verdenen.

Hos os behøver I kun en Rejseforsikring til hele familien. Forsikringen dækker følgende

  • Dig selv og medlemmer af din husstand, som er tilmeldt folkeregistret på din adresse
  • Udeboende børn under 21 år, hvis de bor alene
  • Dine og din husstands medrejsende delebørn med folkeregisteradresse hos den anden forælder