Løber_familie_artikel

Sådan kommer du og din familie igang med at løbe sammen

Offentliggjort: 15.5.2019  |  Sidst opdateret: 22.8.2019

I flere og flere familier løber både mor og far. Det er måske heller ikke så underligt, når man tænker på, hvor nem og tidsbesparende en sport, løb er, og hvor meget glæde, det giver at komme ud og røre sig i den friske luft. Det er derfor en oplagt ide at løbe sammen med dine børn, men hvornår er de små parate til løb, og hvordan motiverer man dem?

Hvor tidligt må børn starte med løb?

Løb er godt for alle, både voksne og børn. Alligevel er der mange, der er nervøse for, hvornår de små børn må give sig i kast med løbesporten.

For det første er der selvfølgelig forskel på, om dit barn er 5 eller 10 år. I følge Dansk Atletik Forbunds anbefalinger for konkurrenceløb bør børn under 10 år maksimalt løbe 800 meter og max 1 kilometer for børn mellem 10-13 år. Først herefter bør børnene begynde at løbetræne i klassisk forstand. Det er med andre ord vigtigt, at løbet bliver en del af en leg, når dit barn er under 13 år. Selvom det måske lyder lidt konservativt, er der en god grund bag de stramme retningslinjer. Da børn ikke er færdigudviklede før deres 13-15 år, har de større risiko for skader, fordi hverken muskler, led eller sener er særlig stærke endnu. Derfor frarådes generelt lange distancer og træning, som kan medføre overbelastninger, ligesom børnene også helst skulle holde idrætsglæden resten af livet.

Dog er det et område, som der er vidt forskellige holdninger til. Der er sågar flere anerkendte læger, som blandt andre overlæge på Rigshospitalet Bente Klarlund, der mener, at børn under 13 år i god form ikke tager skade af at løbe hverken 5, 10 eller 21 km. Så længe de er vant til at løbe, har mulighed for at stoppe op og gå samt er drevet af lyst og ikke et ydre pres fra fx. forældre.

Har du og dit barn fået mod på at prøve kræfter med et officielt børneløb, finder du masser af muligheder ved at kigge på websitet  motionslob.dk under “Børneløb”. Oftest er løbene mellem 1-2 km.

Ideer til sjove løbelege

  • Du er den': Barnet eller den voksne starter med at være fangeren. Den anden, der skal fanges, får et lille forspring og spurter, indtil vedkommende bliver fanget. Herefter en lille luntepause, indtil den fangede bliver den, der skal fange.

  • 'Ståtrold': Hvis man løber flere sammen, kan en gruppe være fanger, og der aftales et begrænset område, der fanges indenfor. Når man er fanget, skal der laves en øvelse for at blive fri som f.eks.10 englehop eller 10 sprællemand. Skift fanger, så alle prøver at være det.

  • 'Halefange': God leg, hvis man løber flere sammen. Klip en sort sæk i strimler og brug dem som 'haler', der stikkes ned bagi bukserne (så størstedelen af strimlen stikker ud). Det gælder om at forsvare sin egen hale og fange de andres haler. Der må kun fanges en hale af gangen. Når en ny hale er fanget, stikkes den ned bag i bukserne, og man kan fange videre.

En anden sjov måde at lege løb ind i børnenes lege, er at udse forhindringer på jeres gå/lille løbetur. Det kan f.eks være træstubbe, som der skal hoppes over, grene, der skal kravles under osv. I kan også vælge at spurte fra lygtepæl til lygtepæl eller fra træ til træ.

Sådan får du succes med at løbe med dit barn

  1. Løb på dine børns præmisser—et barn kan ikke løbe ligeså hurtigt og langt som en voksen.

  2. Ros dit barn ved forbedringer— det motiverer!

  3. Vær’ en god rollemodel og vis, at man både kan have det sjovt og være sund på samme tid.

  4. Indtil 12- års alderen skal der være fokus på leg og ikke distancen

  5. Sørg for, at det bliver en positiv oplevelse—og start i det små

  6. Husk at dit barns krop ikke er så god til temperaturregulering endnu—så husk drikkepauserne, der helst skal være siddende, så pulsen kommer helt ned.

Kilde: Dansk Atletik Forbund, Magasinet Sundhed