Kvinde der løber

Hver tredje er kommet til skade under træning

Offentliggjort: 10.4.2019  |  Sidst opdateret: 10.4.2019

Foråret er i fuld sving, og det gode vejr betyder at mange begynder at trappe op på træningsmængden. Men for hver tredje dansker har træningen ført til en skade. Det viser en undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige. 

Henrik_Sagild_ny
Henrik Sagild, direktør for Skade i Gjensidige.

”Foråret er en god anledningen til at få sat nye, sunde vaner i system. Men det nytter ikke noget, hvis man træner forkert eller for meget, for så ender man med at få skader. Vi ser løbende, hvordan forkert eller for hård træning er skyld i skader, der kunne være undgået,” siger Henrik Sagild, direktør for Skade i Gjensidige Forsikring.

Løbeskader og holdsport er værst

Selvom hver sjette træningsskade sker i forbindelse med styrketræning, er det stadig løb og holdsport, der er skyld i flest skader som helhed. De står nemlig for henholdsvis 44 % (løb) og 35 % (holdsport) af de motionsformer, der har givet skader.

”Det er godt for krop og sjæl at træne, det hersker der ingen tvivl om. Hvis man får en skade, er det vigtigt, at man går til lægen, og derefter melder det til sit forsikringselskab. Nogle skader kan nemlig vise sig at give gener senere i livet, og derfor er det vigtigt, at man har gjort forsikringen opmærksom på, hvad der er sket. Hvis man er i tvivl om noget, bør man altid kontakte sit forsikringsselskab,” siger Henrik Sagild.

LÆS OGSÅ: Fire øvelser til at forebygge rygsmerter

Mange skader kan undgås, hvis man starte stille ud og husker et par gode råd

Hvis man sætter sig for at træne for første gang, eller vil starte med en ny motionsform, er det vigtigt, at man har realistiske forventninger til sig selv, dyrker den type motion, man synes er sjovest og husker at spørge om hjælp, hvis der er øvelser, man har svært ved at udføre.

  • Husk altid at varme kroppen godt op
  • Start stille og roligt ud, hvis det er lang tid siden, du har trænet
  • Sørg for du kender træningsmaskinerne og de øvelser, du skal lave
  • Hvis du er meget øm, skal du tage en pause fra træning og lade din krop få ro
  • Husk at strække ud efter træning – det kan forhindre ømme muskler

Læs mere om vores ulykkesforsikring