Running

Skadeforebyggende øvelser

Offentliggjort: 19.1.2018  |  Sidst opdateret: 7.8.2019

Løb er en stor belastning for kroppen med meget ensidigt gentaget arbejde. Det kræver derfor en stærk krop at undgå skader. Styrketræning kan minimere risikoen for skader - og til med optimere din præstation! Vi har samlet en række øvelser som alle har til formål at optimere din krop til løb.

Husk på at de bedste øvelser er dem du får lavet!

Øvelserne kræver ikke redskaber og kan udføres som opvarmning til din løbetur, under eller efter din løbetur.  Lav 2 runder med hver øvelse hvor du arbejder i 45 sekunder og holder 15 sekunders pause, snup en ekstra runde hvis du har overskud.

Squat

01 02 Squat Slutstilling

Denne øvelse styrker dine forlår og baller.

Stå med fødderne i hoftebreddes afstand. Gå ned i knæ så dybt du kan og skub op igen.  Du skal forsøge at holde overkroppen oprejst og knæene skal pege i samme retning som tæerne.  Hvis øvelsen er nem bør du lave den på et ben ad gangen.

Hælløft

Hælløft_Slutstilling

Denne øvelse styrker din læg og udfordrer din balance.

Stå på et ben. Løft hælen fri så du kommer så langt op på tå du kan. Sænk roligt ned igen og gentag.

Lunges

Lunges_Slutstilling

Denne øvelse styrker lår og baller.

Stå med samlede ben og hænderne i siden. Løft det ene ben og fald frem. Når foden rammer gulvet bremses bevægelsen. Ved slutstillingen er kroppen i en dyb position. Stød fra og returnér til udgangspositionen. Forreste knæ skal pege i samme retning som tæerne.

Et bens dødløft

Et_Bens_Dødløft_Slutstilling

Denne øvelse styrker dine baglår og udfordrer din balance.

Stå på et ben med let bøjet knæ og ret ryg. Bøj overkroppen gradvist fremover, mens du holder ryggen ret og løfter det ene ben bagud. Ret overkroppen op igen mens du sænker benet tilbage til startpositionen.

Sideplanke

Sideplanke_Udgangsstilling

Denne øvelse styrker din kropsstamme.

Lig på siden med støtte på den ene albue. Løft hoften op til kroppen er strakt. Hold stillingen til du begynder at syre til eller begynder at synke ned.