Indkøb af IT-udstyr til udlån

Published: 9.9.2020  |  Updated: 9.9.2020

Mange kommuner/skoler indkøber og udleverer tablets til eleverne. Det giver mange fordele f.eks.:  

  • Ensartet introduktion af eleverne til IT
  • Eleverne får de samme muligheder uanset forældrenes økonomi
  • Brug af IT i den daglige undervisning på en fælles platform
  • Omkostningseffektiv løsning ved storkøb 

Men hvad med tyveririsikoen?

I forbindelse med indkøbet vil kommunen i en kortere periode ligge inde med en større mængde udstyr. Det vil i høj grad være attraktivt for tyve. Det er god risikostyring, at kommunen/skolen forholder sig til den forhøjede tyveririsiko. Her er nogle forholdsregler I kan tage med i processen:

  • Kortest mulig lagertid

Sørg for at leveringen medfører kortest mulig lagertid i kommunes lokaler. Undgå leveringer i perioder, hvor skolen ligger stille hen. Undgå f.eks. ugerne op til skoleårets start

  • Fortrolighed
    Begræns antallet af personer, der har kendskab til indkøb, leveringstidspunkt, placering i bygningen mv.
  • Håndtering af emballage
    Tænk over om uvedkommende kan få kendskab til et nyligt storindkøb på grund af emballage i åbne containere eller lignende.
  • Fysisk sikring
    Benyt et lokale med bedst mulig fysisk sikring, dvs. aflåst og gerne uden vinduer. Vær opmærksom på sikringsniveau i henhold til varegruppeskemaet.
  • Elektronisk sikring
    Detektering og alarm iht. sikringsniveau angivet i varegruppeskemaet.
  • Mærkning af udstyr
    Hvis udstyret er tydeligt mærket med tilhørsforhold, vil det være mindre attraktivt at stjæle. 
  • Anvend sund fornuft
    • Er det let at komme ind uden at blive opdaget?
    • Hvor lang tid vil en tyv have til rådighed efter evt. alarm går i gang?
    • Hvor nemt er udstyret at håndtere og fjerne?