Hop til indhold
Håndtryk

Din sundhedsforsikring via Ambulance Syd

Se hvad du kan bruge din sundhedsforsikring til og hvordan du hurtigt og let kommer i gang med behandling.

Sundhedsforsikring - din genvej til hurtig behandling

Er du allerede tilmeldt?

Hvis du allerede har tilmeldt dig sundhedsforsikringen og har brug for at se hvilke dækninger, der gælder for dig, finder du en oversigt på Min side.

Log ind på Min side

Tryg­hed i hverdagen handler ikke bare om at være rask. Det handler også om at være sikret hurtig behandling, hvis man bliver syg eller kommer til skade. Din sundhedsforsikring er din genvej til undersøgelse og behandling.

Dine fordele ved at være omfattet af en sundhedsforsikring

  • Hurtig adgang til undersøgelse og behandling
  • Øget tryghed i hverdagen

 

Hvordan dækker sundhedsforsikringen?

Dækningerne er for nye kunder. Eksisterende kunder får automatisk disse ved næste hovedforfald.

Behandling af kroniske lidelser

Får du konstateret en kronisk lidelse i forsikringstiden, kan du få dækket behandling i op til 6 måneder fra diagnosetidspunktet. Du kan også få dækket GLA:D-træning (Godt Liv med Artrose i Danmark), hvis du får konstateret slidgigt i knæ eller hofter, eller hvis du har en længerevarende ryglidelse. Træningen dækkes ud over de 6 måneder fra diagnosetidspunktet.

Fysisk behandling

Du kan få adgang til forskellige behandlingsformer såsom fysioterapi, kiropraktik, osteopati, zoneterapi og akupunktur for skader/lidelser i bevægeapparatet.

Psykisk behandling

Du har mulighed for at få dækket behandling af psykiske problemstillinger og mentale udfordringer hos en psykolog eller psykiater. Derudover tilbyder vi også akut krisehjælp ved alvorlige, pludselige hændelser.

Fodterapi

Du kan få dækket behandlinger ved en fodterapeut, hvis der er et sundhedsfagligt behov, fx nedgroede negle.

Diætist

Du har mulighed for at få dækket rimelig og nødvendig vejledning hos en autoriseret diætist, hvis der er en lægefaglig vurdering af, at din ernæringstilstand udgør en helbredsmæssig risiko.

Den forebyggende rådgivningslinje

Du kan få telefonisk rådgivning indenfor trivsel og livsstil. Vi tilbyder fx værktøjer til håndtering af stress eller værktøjer til fysiske livsstilsændringer som kost- og motionsvaner.

Gjensidiges misbrugslinje

Med misbrugslinjen kan du få anonym vejledning og rådgivning omkring problemstillinger og udfordringer ved at være i eller tæt på en relation med misbrug, herunder også mistanke om misbrug/overforbrug.

Sundhedskompas

Vi hjælper dig, uanset om din sygdom eller skade er dækket af sundhedsforsikringen eller ej. Med sundhedskompasset får du adgang til en personlig sundhedsrådgiver, der vil følge dig gennem hele behandlingsforløbet. Vi er klar til at hjælpe dig med vejledning og rådgivning indenfor undersøgelse og behandling, forebyggelse af skader samt klager og erstatning.

Sådan bruger du sundhedsforsikringen

Trin 1: Har du en henvisning? 

Når vi modtager din skadeanmeldelse, behandler vi den altid inden for 1-2 arbejdsdage. 

I nogle tilfælde skal du have en lægehenvisning klar, når du anmelder din sag. Derfor anbefaler vi, at du kontakter din egen læge for en vurdering af dit behov for behandling.

Trin 2: Udfyld en skadeanmeldelse 

Du skal nu udfylde en skadeanmeldelse. Det gør du let og hurtigt på Min side. På Min side kan du både uploade din henvisning og udfylde en samtykkeerklæring, så vi har mulighed for at indhente, anvende og videregive de oplysninger, som er relevante for vores behandling af din sag. 

Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor får jeg nye betingelser?   

Vi justerer vores sundhedsforsikring, fordi forbruget af forsikringen over længere tid er steget. Derfor har vi valgt at justere dækningerne, så flest muligt kan få gavn af forsikringen, frem for blot at hæve prisen.

Hvordan kan jeg se mine betingelser?

Fra den dag, din nye sundhedsforsikring træder i kraft, kan du se dine dækninger og betingelser på Min side. Forsikringen træder i kraft til dit hovedforfald, dvs. det tidspunkt, hvor din forsikring alligevel udløber eller skal fornyes. 

Har ændringen betydning for en igangværende skade – bliver den færdigbehandlet efter gamle betingelser?

Hvis din skade er anmeldt og godkendt, inden du overgår til de nye betingelser, vil din skade blive behandlet efter de gamle betingelser i op til 3 måneder efter, de nye betingelser er trådt i kraft.

Hvorfor tilbyder I ikke længere gratis medforsikring af børn, hvis begge forældre i husstanden har en sundhedsforsikring i Gjensidige?

Det forholder sig sådan, at børn i dag har langt mere brug for forsikringen end tidligere. Derfor har vi ikke længere mulighed for at tilbyde gratis dækning til  børn. Dette har vi hidtil gjort, hvis begge forældre i en husstand har haft en sundhedsforsikring hos os. Fremadrettet kan børn inkluderes ved, du køber en sundhedsforsikring til dine børn til en særskilt pris. Dette kan du gøre ved at logge på Min side.

Gælder ændringerne hele familien, og i så fald er det pr. samme dato?

Ja, ændringen gælder også for din familie. Dog kan ændringen ske på forskellige datoer. Det kommer an på, hvornår ens hovedforfald er. Fx kan det være, at din ægtefælle/samlever har en sundhedsforsikring via sit arbejde, og derfor har et andet hovedforfald end dig. Det kan også være, at din ægtefælle/samlever ikke oprettede sin forsikring på samme tid som dig. Det samme gælder dine børn. Ændringerne vil ske fra 01.01.24 og til jeres respektive hovedforfald.

Hvorfor er prisen forsikringen ændret?

Prisen er ændret, fordi sundhedsforsikringens sammensætning er blevet tilpasset.

Kan jeg fortsætte på de gamle betingelser?

Det er ikke muligt at fortsætte på de gamle betingelser. Alle vores kunder får besked om, at de overgår til nye betingelser. 

Gælder ændringen også kunder, der ikke har haft skader?

Ja, det gør den. Ændringerne gælder alle kunder, uanset om du har brugt forsikringen eller ej.

Hvordan kan jeg opsige mine forsikringer?

Du kan opsige din forsikring ved at sende os en skriftlig opsigelse på mail til sundhed-opsigelser@gjensidige.dk.

Kan jeg blot undlade at betale, hvis jeg ikke ønsker forsikringen med de varslede ændringer?

Nej, vi skal have en skriftlig opsigelse fra dig på sundhed-opsigelser@gjensidige.dk. Hvis vi ikke modtager en skriftlig opsigelse, vil du få tilsendt rykkere, når du ikke betaler. 

Bliver der overført anciennitet på børn, som har været automatisk omfattet, men som aldrig har haft en skade, og som derfor ikke er registreret?

Børn kan få deres anciennitet med, hvis du tegner en ny sundhedsforsikring til dit barn, inden barnets nuværende forsikring ophører. Det er vigtigt, at du vælger den korrekte startdato. Startdato skal være dagen efter, at forsikringen udløb. Hvis barnets forsikring udløber d. 31.12.23, skal barnets nye forsikring starte d. 01.01.24. På den måde er der ikke et slip mellem de to forsikringer, og dermed vil barnet ikke have en periode på seks måneder uden dækning (karensperiode) for forudbestående sygdom/skade/lidelser, dvs. undersøgelse og behandling opstået før tilmelding. Vi kan se ancienniteten, hvis du har haft registreret barnet på Min side, eller hvis det tidligere har haft brugt sundhedsforsikringen. Hvis barnet ikke har været registreret tidligere, vil det komme ind med karens. Hvis dit barn har en sygdom/skade, som afvises af på grund af manglende anciennitet, skal du oplyse os om det, når du taler med os, så sørger vi for, at det bliver rettet, hvis det viser sig, at barnet ikke har en karensperiode.

Hvordan håndteres en skade, der er sket under de gamle betingelser, men først anmeldt efter de nye er trådt i kraft?   

Din skade vil blive behandlet efter de betingelser, der er gældende på tidspunktet, hvor du anmelder skaden.

Er der en karensperiode?

For dig, din ægtefælle/samlever og dine børn gælder det, at undersøgelse og behandling af sygdomme og skader opstået før tilmelding, først er dækket efter 6 måneders forsikring (karensperiode).

Har din familie haft sundhedsforsikring hos et andet selskab, kan den optjente anciennitet overføres og modregnes i karensen. Dog må der ikke være et slip imellem de to forsikringer. Det betyder, at forsikringen skal starte dagen efter, at din families forsikring ophørte. Ophører forsikringen fx d. 31.12, skal den nye forsikring træde i kraft 01.01 for, at den optjente anciennitet kan overføres og modregnes.

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til sundhedsforsikringen eller en skade, er du velkommen til at kontakte os på telefon 70 10 90 09. Du kan også kontakte os og anmelde skader på Min side.

Bliv klogere på detaljerne

Betingelser I betingelserne kan du læse alle detaljerne om din sundhedsforsikring som ansat i Ambulance Syd. 

Produktark I produktarket får du et hurtigt overblik over, hvad sundhedsforsikringen dækker og ikke dækker.