Erhvervs- og produktansvarsforsikring
Få en hjælpende hånd hvis I kommer til at ødelægge noget hos en kunde, eller hvis jeres produkt eller service forårsager en skade.
Økonomisk tryghed til din virksomhed
Vi tager regningen, hvis I er skyld i en skade, som ikke er relateret til den opgave, I er hyret til.
Juridisk hjælp
Vi hjælper jer med at vurdere erstatningsansvaret. Og bliver det nødvendigt går vi også i retten på jeres vegne.
Overlad kontrollen til os med erfaring
Vi har mange års erfaring med at håndtere sager om erstatningsansvar, så I kan roligt læne jer op ad os og have tillid til, at vi holder styr på processen for jer.
Hvad er en ansvarsforsikring?
Uanset om jeres virksomhed beskæftiger sig med varehandel, produktion, services eller rådgivning, kan fejl få konsekvenser for andre – og blive en kostbart affære for jeres virksomhed.
En erhvervansvarsforsikring eller en produktansvarsforsikring kan hjælpe, hvis jeres kunder eller andre kræver erstatning for tab eller skader, som jeres virksomhed, ansatte eller produkt er årsagen til.Sikre din virksomhed mod økonomiske krav
Det kan være skræmmende at få et erstatningskrav. Men med en erhvervs- og produktansvarsforsikring kan I have tillid til, at vores rådgivere gør deres bedste for at hjælpe jer.
Hvis jeres virksomhed ender med at blive erstatningsansvarlig, kan I få hjælp til at betale erstatningskravet. Vi hjælper jer også med at håndtere sagen og kontakte de involverede parter, så I ikke behøver at forholde jer til mere end højest nødvendigt.
Sådan dækker erhvervs- og produktansvarsforsikringen
Hvis virksomheden er skyld i skade på andre personer, eller andres ting og ejendele – uanset om det er maskiner, materialer, software, varer eller andet – kan vi hjælpe jer med at dække udgifterne og dermed forhindre store økonomiske tab.
Hvis virksomheden får et erstatningskrav, hjælper vi hurtigt med at vurdere sagen og finde ud af om I er juridisk erstatningsansvarlige eller ej.
Hvis skaden er omfattet af forsikringen, fører Gjensidige sagen på jeres vegne, og I kan derfor undgå at skulle betale for udgifterne til en advokat.Hvis erstatningsansvaret skal afgøres i retten, kan vi dække sagsomkostningerne.
Tilpas forsikringen til din virksomhed
Der findes flere forskellige ansvarsforsikringer. Hvilken der er den rette for jeres virksomhed, afhænger af, om I sælger varer eller tjenester, hvilken branche I er i samt hvilke krav virksomheden møder fra fx kunder eller det offentlige.er I altid velkomne til at bede os ringe jer op til en uforpligtende snak.
Vi hjælper jer med at finde de rette forsikringer, så I får det I har brug for, og ikke skal betale for mere end det. Vil I høre mere om, hvordan vi kan sikre netop jeres virksomhed mod erstatningskrav,Eksempler på branchespecifikke dækninger
Stort set alle virksomheder har brug for en ansvars- og produktansvarsforsikring, fordi de enten leverer en ydelse eller et produkt, men for nogle virksomheder er der helt særlige behov.
Rådgivere i byggebranchen: Rådgiveransvarsforsikring
IT branchen: Professionelt ansvarsforsikring skræddersyet til virksomheder i IT-branchen
Bestyrelsesarbejde: Bestyrelsesansvarsforsikring.
Andre spørger os om...
I udgangspunktet er en virksomhed erstatningsansvarlig, hvis virksomhedens produkt eller ydelser på grund af en fejl er skyld i, at andre personer eller andre personers ting får en skade. Med andre ord er I ansvarlige, hvis I kan ’gøre for det’.
Hvis I ikke kan gøre for fejlen, er der tale om et uheld. Det betyder, at I ikke er erstatningsansvarlige, og I skal derfor heller ikke betale erstatning. Er skaden derimod forvoldt med vilje, er I erstatningsansvarlige, men forsikringen dækker ikke erstatningsansvaret.
Producerer I en vare?
Producentvirksomheder eller mellemhandlere kan i nogle tilfælde være objektivt ansvarlige. Det betyder, at I har det fulde ansvar for de produkter, I sælger - uanset om I har lavet en fejl eller ej. Det objektive erstatningsansvar gælder i op til 10 år efter at produktet er blevet solgt.OBS! Det er vigtigt, at I lader vores jurister vurdere, om I er erstatningsansvarlige. I skal derfor ikke selv anerkende et erstatningsansvar før I har talt med os – heller ikke selvom I selv mener, at I er erstatningsansvarlige.
En erhvervsansvarsforsikring dækker erstatningskrav for skader, der er sket i forbindelse med virksomhedens almindelige aktiviteter, men som ikke er direkte relateret til den opgave, I blev hyret til at udføre.
Det gælder fx hvis en ansat taber en skruetrækker, der laver en skade i en kundes trægulv, eller hvis der sker en fejl under udbedringen af et tag, som senere fører til en vandskade i bygningen og ødelægger dyre maskiner.
En produktansvarsforsikring træder i kraft og kan dække skader, så snart et produkt eller ydelse er leveret eller sat i omsætning.
Hvis en virksomhed ikke har en ansvarsforsikring, men bliver mødt af et erstatningskrav, skal virksomheden selv betale udgifterne til en advokat, som kan vurdere sagen og evt. føre en retssag. Derudover kommer udgifterne til selve erstatningen, hvis virksomheden bliver kendt erstatningsansvarlig.
Uden en ansvarsforsikring står I selv for alle omkostninger. Med en ansvarsforsikring kan I få hjælp til at dække udgifterne.
Når I køber en ansvarsforsikring aftaler vi i fællesskab hvor stort et erstatningskrav, som ansvarsforsikringen skal kunne dække. Beløbet, forsikringssummen, afhænger bl.a. af hvilken type virksomhed og hvilke krav I i den forbindelse kan blive mødt af. Det er derfor en individuel vurdering.
Ja, der er en selvrisiko på ansvarsforsikringen. Størrelsen på selvrisikoen afhænger af flere faktorer, men fremgår altid af jeres police.
Ved brand- og eksplosionsskader som følge af varmt arbejde, er der dig i udgangspunktet en særlig ekstra selvrisiko på 100.000 kr. pr. forsikringsbegivenhed.
Ja, der er undtagelser. Forsikringen dækker eksempelvis ikke
- ansvar for virksomhedens egen ydelse, altså det arbejde som virksomheden er hyret til at udføre
- ansvar for en skade, hvis I med vilje har undladt at afværge den selvom I kunne
- ansvar for fører, bruger eller ejer af et køretøj
- bøder
- ansvar for skade på ting I bruger, lejer eller låner.
Hvis jeres virksomhed modtager et erstatningskrav, bør I først og fremmest kontakte os. Vi har mange års erfaring med at håndtere sager om erstatningsansvar. Vi kender processen og ved hvordan vi bedst udreder sagen for at kunne vurdere erstatningsansvaret. Det betyder, at I som kunde i Gjensidige kan være trygge ved, at vi driver processen og sørger for at kontakte de involverede parter på de rette tidspunkter og ikke mindst hjælper jer, hvis I er erstatningsansvarlige og skal betale erstatning.
Er der sket noget?
Vores skadesbehandlere hjælper jer med at afklare virksomhedens ansvar og følger op med de andre parter i sagen, hvis det er nødvendigt.
Kontakt os
Vi er klar til at hjælpe. Find vores kontaktinformationer og åbningstider, send en mail eller bestil et opkald.
Få rådgivning om virksomhedens forsikringsbehov
Bestil et uforpligtende tilbud på en eller flere forsikringer til virksomheden. Vi forsikrer både store virksomheder, enkeltmands- og startup virksomheder.