Opdateret: 21.9.2022
Indkøb af IT-udstyr
Mange kommuner, skoler og virksomheder indkøber og udleverer tablets til eleverne eller til medarbejdere. Det er der både fordele - og risici ved.
Men hvad med risicien?
I forbindelse med indkøbet vil ejer i en kortere periode ligge inde med en større mængde udstyr. Det vil i høj grad være attraktivt for tyve. Det er god risikostyring, at kommunen/skolen forholder sig til den forhøjede tyveririsiko. Her er nogle forholdsregler I kan tage med i processen:
- Kortest mulig lagertid
Sørg for at leveringen medfører kortest mulig lagertid. - Undgå levering i stille perioder
Undgå leveringer i perioder, hvor skolen ligger stille hen. Undgå fx ugerne op til skoleårets start. - Fortrolighed
Begræns antallet af personer, der har kendskab til indkøb, leveringstidspunkt, placering i bygningen mv. - Håndtering af emballage
Tænk over om uvedkommende kan få kendskab til et nyligt storindkøb på grund af emballage i åbne containere eller lignende. - Fysisk sikring
Benyt et lokale med bedst mulig fysisk sikring, dvs. aflåst og gerne uden vinduer. Vær opmærksom på sikringsniveau i henhold til varegruppeskemaet. - Elektronisk sikring
Detektering og alarm iht. sikringsniveau angivet i varegruppeskemaet. - Mærkning af udstyr
Hvis udstyret er tydeligt mærket med tilhørsforhold, vil det være mindre attraktivt at stjæle. - Anvend sund fornuft
- Er det let at komme ind uden at blive opdaget?
- Hvor lang tid vil en tyv have til rådighed efter evt. alarm går i gang?
- Hvor nemt er udstyret at håndtere og fjerne?