Opdateret: 17.1.2023

Ni gode råd til en bedre søvn

En god nats søvn gør underværker. Men desværre sover hver tredje dansker mindre end de anbefalede syv til ni timer for voksne. Og der er især én ting, der giver danskerne problemer, når de placerer hovedet på hovedpuden.

Misforstået søvnbehov 

I en undersøgelse fra Kantar Gallup svarer hver tredje person, som sover mindre end syv timer om natten, at stress og tankemylder gør det svært at falde i søvn og sove den anbefalede mængde tid. Undersøgelsen er foretaget for Gjensidige.

Ser man på, hvad der ellers findes som årsag til den manglende søvn hos hver tredje dansker, gemmer der sig også folks personlige følelse af søvnbehov. Hver fjerde, der sover mindre end syv timer om natten, siger i undersøgelsen, at grunden til deres manglende søvn skyldes, at de ikke føler, de har brug for mere søvn.  

Men selvom man kan føle sig udhvilet og klar til at håndtere hverdagen, skal man huske på at den gode nattesøvn er kroppens mulighed for at lade op og restituere, lyder rådet. 

Ni gode råd til at få en god søvn

1. Søvn optager en tredjedel af dit liv, derfor bør du gøre søvnen til noget du ser frem til. Du kan f.eks. lave en hyggelig aftenrutine. 

2. Sov gerne 7-8 timer hver nat, så sørg for at gå ordentlig tid i seng. Søvn styrker din krop og dit sind, for det er her mængden af stresshormoner falder.  

3. Sørg for et godt sovemiljø, hvor du har en god madras, et mørkt, stille og køligt soveværelse og ingen forstyrrende husdyr i sengen. Soveværelset bør ikke bruges som tv-stue, arbejdsværelse eller lignende, da det kan få dig til at tænke på for mange ting inden sengetid. 

4. Giv dig selv tid og lov til at slappe af i mindst en time inden du går i seng, og undgå at kigge på din telefon, computer, fjernsyn og andre digitale enheder. Du kan f.eks. dæmpe lyset, læse i en bog, tage et varmt bad eller meditere.   

5. Koffeinrige drikke bør undgås kort tid inden sengetid, for det kan forstyrre søvnen. 

6. Hold fast i en stabil døgnrytme, så du står op på et fast tidspunkt og går i seng på et fast tidspunkt. 

7. Bevæg din krop i løbet af dagen, det giver en bedre søvn, styrker din fysiske og psykiske sundhed.  

8. Sørg for ikke at spise for meget eller for lidt inden du skal sove, for et stabilt blodsukker er med til at give en rolig, uforstyrret søvn.  

9. Skriv dine tanker ned inden sengetid. Giv dig tid til at skrive dine bekymringer og forslag til løsninger ned i en dagbog om aftenen, hvis du ofte er plaget af tankemylder og uro, når du skal sove.

Relaterede artikler