Opdateret: 28.11.2022

Fører de store idealer til stress hos de unge?

Hvis du oplever, at din teenager er stresset, er du ikke alene. Ifølge undersøgelser bliver flere og flere unge stressede, men hvordan viser stress sig egentlig, og hvordan kan du som forælder støtte din teenager og mindske presset udefra?

Stressniveauet hos teenagere er i vækst i disse år

En ny Gallup-måling lavet for os viser, at 31,4 % af forældre til teenagebørn tidligere har oplevet, at barnet udviste symptomer på stress. Når de unge føler sig stressede og tyngede af forventningspres, oplever de ifølge den Nationale Sundhedsprofil symptomer som hovedpine, søvnproblemer og ondt i maven, og mange må tage hovedpinepiller for at komme igennem dagen.

Presset på de unge er enormt i disse år, blandt andet fordi de unge har et hav af muligheder og selv kan præge deres liv på uendeligt mange områder. Det betyder ifølge formand for Psykiatrifonden, Anne Lindhardt, at de unge er blevet meget fokuserede på at præstere. Hun henviser til en undersøgelse, Psykiatrifonden foretog sidste år. Den viste nemlig, at de unge kun mener, de er gode nok, hvis de præsterer maksimalt på alle områder af deres liv.

Selvværd er for mange af de unge kædet sammen med præstation. Og det, der går mindre godt i livet, holder mange unge for sig selv.

Perfekthedsidealer bidrager til stress

De unge, som psykolog Neela Mara Sris, der er selvstændig psykolog og konsulent hos Gjensidige, møder i sin praksis, er ligeledes pressede af forventninger og krav. Hun fortæller: ”De unge stiller enormt mange og høje krav til sig selv. De skal være perfekte – på alle punkter. Det er meget det, jeg oplever. De skal være perfekte veninder, perfekte til sport og fritidsinteresser, perfekte i skolen og se perfekte ud. Der er rigtig mange perfekthedsidealer, som bidrager til stress.”

Neela Maria Sris fortæller også, at de unge ofte er presset af de krav, de stiller til sig selv.

Seks årsager til stress blandt unge

Norske forskere har for nylig gennemgået flere end 2000 internationale videnskabelige artikler om årsagerne til stress i skolen, og de konkludere, at de seks mest udbredte årsager til stress blandt unge er:

1. For lidt tid til sociale aktiviteter
2. Konflikter i hjemmet
3. Konkurrence mellem medstuderende
4. Manglende støtte fra lærere
5. Forventningspres fra den unge selv
6. Forventningspres fra skolen

Selvfølgelig er de unge også pressede af omverdenens krav, men ofte kommer kravene indefra. Det kan være fordi, de sammenligner sig så meget. De sociale medier er jo en oplagt sammenligningsarena, hvor både venner og forældre fremhæver egne og børnenes præstationer. Det kan være vældig stressende for de unge, og det kan give nogle tanker om, at de ikke selv præsterer godt nok.

Det er selvfølgelig ikke noget nyt, at unge sammenligner sig og får et klarere billede af, hvem de er, ved at sammenligne sig med vennerne. Men alligevel er de unges situation helt anderledes, end da forældrene var unge. ”En gang var du påvirket, når du var i skolen eller til sport, men når du så gik hjem, så var det et helle. Men det helle har de unge ikke mere. For når de kommer hjem, er de stadig på Snapchat og Instagram og Facebook og andre steder, hvor de konstant påvirkes af alle mulige omkring sig. Så de unge bliver hele tiden vurderet og tager hele tiden andres liv op til vurdering. Og så kommer tvivlen: burde jeg selv være sådan,” siger psykoterapeut Simone Jensen.

Ifølge Simone Jensen giver de sociale medier et forkert billede af, hvordan man er god nok.

Der er ikke længere så mange, der har den der helt indre følelse af, at jeg er god nok, jeg har ro på i maven og er glad for den, jeg er. I stedet er deres følelse af at være god nok baseret på, hvor mange likes de får. Og ikke mindst hvis man ikke får så mange likes, kan man hurtigere komme i tvivl om, hvorvidt man er god nok. Man bliver styret af nogle ydre omstændigheder frem for at være styret af det indre, og det giver en skævvreden selvfølelse.

Psykoterapeuten opfordrer også forældre til at tale åbent og ærligt med de unge om, hvad de laver på de sociale medier.

”Det er vigtigt som forælder at deltage i de unges online verden. Du skal selvfølgelig ikke være snagende og kontrollerende, men du kan godt være interesseret, ligesom hvis dit barn gik til fodbold eller håndbold eller lignende. Så ville du spørge til, hvordan det gik til træning i dag. Lige så vel kan du spørge til ”Nå, hvilke fede profiler er der?” ”Er der nogen, du ofte får tips og tricks af?” Så kan det være, dit barn lukker op og viser noget af det, der rører sig. Det handler om at engagere sig, selvom det måske ikke lige er ens egen hobby,” afslutter Simone Jensen.

Unge er alene med det svære

Mange unge taler ikke med andre om det, når de har det svært, og det kan være med til at presse dem yderligere. 28 % af de unge i Psykiatrifondens undersøgelse siger, at de ikke vil tale med forældrene om sorger og nederlag, og her angiver de fleste som årsag, at de ikke vil bekymre deres forældre. 

”Det er bekymrende, at forældrene er en kilde til pres – i stedet for hjælp. Mange unge deler heller ikke nederlag og sorger med vennerne. 24 % af de unge siger, at de sjældent eller aldrig deler nederlag og sorger med deres venner. En stor del af de unge er således alene med alt det svære i livet,” påpeger Anne Lindhardt.

Hvis ikke dit barn føler, at de kan tale med venner eller familie om de svære ting, kan de tale med en psykolog. Med en sundhedsforsikring hos os, dækkes udgifterne til psykologhjælp.

Se din pris online

Beregn din pris på sundhedsforsikring. 

Gode råd til at støtte og tale med din teenager

Få vores fem bedste råd til, hvordan du kan støtte dit barn og tage de gode snakke, som kan være afgørende i de svære teenageår:

1. Behandl din teenager som en voksen. Det er vigtigt, at du ser på din teenager som et hvilket som helst andet voksent menneske. At du giver dig tid til at lytte og være støttende, og at du roser og hjælper den unge med at se nogle af de kvaliteter og værdier, han eller hun indeholder. Det er rigtig vigtigt, at du hjælper og støtter den unge på en måde, så det er meget tydeligt, at det ikke kun er hans eller hendes præstationer og resultater, som gør ham/hende elskværdig og noget værd.

2. Snak sammen ofte. Det er ikke nok med en snak i ny og næ. For at støtte dit barn, skal du være opmærksom på det i hverdagen.

3. Tal om dig selv, som du ville tale om andre. Tænk over, hvordan du taler om dig selv og din eventuelle partner. Nogle forældre går og slår sig selv i hovedet, men de skal huske på, at der er nogen, der lytter med og kigger på. Den adfærd, du har overfor dig selv, bliver kopieret af din teenager og dine børn. Hvis du gerne vil have nogle børn og unge, der ikke bliver styret af præstationspresset, må du selv gå i front.

4. Anerkend din teenager præstationer. For at styrke de unges – og børnenes – selvværd, er det helt centralt at anerkende dem. Ikke så meget for de gode karakterer, de får, men mere for processerne. ”Hold da op, du har godt nok knoklet for det her, hvor er det godt!”. Hvis du er anerkendende i forhold til det, den unge gør, bliver dit barns psyke stærkere.

5. Respekter din teenagers følelser. Det er vigtigt, at anerkende den unges følelser, og det er en rigtig svær, men rigtig vigtig øvelse. Fx når dit barn giver udtryk for, at de synes, noget er svært, så kan du spørge ind til, hvorfor den unge synes det er svært.

Har du den rette sundhedsforsikring?

Udfyld vores formular og bliv ringet op af en rådgiver. Sådan undgår du lang ventetid på telefonen.

Bliv ringet op

Relaterede artikler