Hop til indhold

Hvem har ansvaret hvis din bagage er forsinket?

Mange passagerer oplever hvert år, at de må kigge langt efter deres bagage på bagagebåndet. Hvad du skal gøre, hvis din bagage er forsinket, gået i stykker eller slet ikke dukker op i lufthavnen? Og hvad er dine rettigheder?

Du ankommer til feriedestination, men din bagage er der ikke. Hvad gør du?

Har du styr på, hvornår du skal bruge din rejseforsikring, og hvornår det er flyselskabet, der kan hjælpe? Vi ved, at det kan være svært at finde rundt i.

Se videoen og få overblik over, hvem der kan hjælpe dig, hvis din bagage er forsinket eller forsvundet.

Hvor anmelder du mistet eller forsinket bagage?

6 ud af 10 danskere ikke ved, hvem de skal kontakte, hvis deres bagage er forsinket, når de ankommer til deres destination. Hvis din bagage ikke dukker op på bagagebåndet, skal du henvende dig til flyselskabet, og sørge for at få en skriftlig bekræftelse i form af en PIR (Property Irregularity Report). De er forpligtet til at give dig erstatning.

Hvis din bagage ikke dukker op, skal du senest 21 dage efter, at den skulle være kommet frem, kræve erstatning af flyselskabet.

Erstatningskøb Det akutte behov, hvis bagagen ikke er med.

Vores rejseforsikringen dækker nødvendige erstatningskøb og udgifter til lejeudstyr op til 5.000 kr. Det vil sige, at du har mulighed for at købe erstatning for de ting, du mangler her og nu, fordi de ligger i den forsinkede bagage. Det kan fx være tøj, toiletsager eller en klapstol.

Hvornår kan du søge om erstatning?

Senest 21 dage efter, at din bagage skulle være kommet frem, det vil sige senest 21 dage efter du ankom til din destination, skal du gøre krav på erstatning. Først der vil man anse bagagen som mistet. Står du i en situation, hvor 2 personer har delt en kuffert, vil I begge to være berettiget til at søge fuld erstatning.

Hvor meget kan du forvente at få udbetalt i erstatning?

Skulle du være så uheldig, at din bagage ikke er fulgt med på rejsen, står du som forbruger faktisk med muligheden for at søge erstatning hos sit flyselskab. Også selvom bagagen ikke ender med at blive erklæret forsvundet. 

Sker flyvningen med et EU registeret flyselskab inden for EU eller til et land, der har underskrevet Montreal-konventionen, vil du kunne få op til 10.000 kr. til at dække dine udgifter til erstatningskøb. Det vil sige, at du kan få dækket omkostninger for ting, du har været nødt til at købe, fordi de befinder sig i den forsinkede, eller i værste tilfælde forsvundne bagage. Der er dog andre regler hvis du rejser til og fra lande, der ikke har underskrevet Montreal-konventionen. Her vil erstatningen lyde på 2.000-3.000 kr.

Dog kan det samlede beløb for erstatning ikke overstige de 2.000 - 10.000 kroner. Har du mistet genstande af højere værdi, kan en rejseforsikring typisk dække det, som ikke kan erstattes af flyselskabets kompensation. Husk altid at gemme PIR samt alle kvitteringer fra dine erstatningsindkøb. 

Et godt råd er derfor også altid at pakke de mest nødvendige ting i din håndbagage, så du ikke står uden fx vigtig medicin eller betydningsfulde værdigenstande, hvis du skulle være så uheldig, at din bagage bliver forsinket eller forsvinder.

Relaterede artikler

På vej på en længere rejse?

Heldige dig! Se vores 5 bedste råd til din lange rejse, så turen ud i verden bliver endnu bedre.

Rejs afsted med ro i maven

Få 10 gode råd til, hvordan du kan bevare roen, hvis ferien bliver vendt på hovedet.

Bliv klar til ferien

At rejse er at leve. Men det er stadig rart at vide, hvad man gør, hvis ikke alt går som planlagt. Gør dig klar til ferien med vores råd.