Forsikringssvindel
En forsikringsaftale bygger på gensidig tillid mellem kunde og forsikringsselskab.
Vores kunder forventer, at vi yder en objektiv og hurtig hjælp i skadesituationer, og vi forventer, at vores kunder afgiver korrekte og tilstrækkelige oplysninger til skadebehandlingen.
Gjensidige følger lovgivningen på området
Gjensidige har både en forretningsmæssig og moralsk forpligtelse til at bekæmpe forsikringssvindel.
Gjensidige ønsker at beskytte sine kunder og virksomheden mod bedrageri og vil ikke acceptere, at loyale kunder skal betale højere præmier, fordi enkelte forsøger at svindle.
Hvis vi under den almindelige sagsbehandling får mistanke om forsikringssvindel, iværksætter vi en undersøgelse med henblik på at af- eller bekræfte mistanken.
Undersøgelsen skal gennemføres professionelt og i overensstemmelse med gældende lovgivning, interne retningslinjer, branchekodeks fra Forsikring & Pension - download og læs kodeks fra F&P samt bekendtgørelse om undersøgelser foretaget af forsikringsselskaber
Sådan foregår undersøgelsen af en mulig svindelsag
I sager der er udtaget til kontrol, foretager vi en nærmere undersøgelse, inden sagen afsluttes. I sådanne tilfælde kan vi f.eks. bede kunden om yderligere dokumentation eller besvarelse af supplerende spørgsmål.
Ofte giver disse oplysninger en naturlig forklaring, og sagen afsluttes med dækning i henhold til policevilkårene.
Når mistanken består
Gjensidige behandler ca. 140.000 skader om året. En mindre andel af disse giver anledning til mistanke om, at skaden ikke er sket som anmeldt, ikke er dækningsberettiget, eller at der er afgivet urigtige oplysninger med henblik på at opnå uberettiget erstatning.
Ved bevidst urigtige oplysninger eller falsk anmeldelse er der tale om forsikringssvindel.
Disse sager overgår til Udredningsafdelingen, som består af seks konsulenter – alle tidligere politifolk, fastansatte og aflønnet uden incitamenter.
Her foretages en ny vurdering af skadeanmeldelsen og øvrige dokumenter, fx politirapporter, lægeerklæringer og oplysninger fra motorregistret.
Hvis mistanken består, fortsætter vi undersøgelsen med henblik på at dokumentere, om der er gjort krav på uberettiget erstatning. Vi indsamler dokumentation via samtaler med kunden, gennemgang af fakturaer og rapporter, indhentning af uvildige eksperterklæringer og anden relevant information.
Hvis undersøgelsen giver anledning til berettiget tvivl om en forsikringsbegivenhed eller et erstatningskrav, kan vi vurdere, at der er tale om forsøg på uberettiget erstatning. I sådanne tilfælde informerer vi kunden om, at erstatningskravet reduceres eller afvises.
Hvis der allerede er udbetalt á conto erstatning, kan vi anmode om tilbagebetaling. Er den pågældende fortsat kunde hos os, kan det medføre afslutning af kundeforholdet.
Personobservation
Gjensidige kan anvende personobservation, når der foreligger en velbegrundet og dokumenteret mistanke om, at skadelidte har afgivet urigtige oplysninger eller undladt at oplyse om forhold, som har afgørende betydning for vurderingen af retten til erstatning.
Vi anvender den mindst indgribende undersøgelsesmetode. Personobservation anvendes kun i personskadesager og kun, når det er den eneste mulige metode til at afklare mistanken.
Medarbejdere, der udfører observationer, har gennemført en certificering, som vores brancheorganisation Forsikring og Pension har udviklet i samarbejder med Forsikringsakademiet.
Før en observation igangsættes, skal mistankegrundlaget godkendes af selskabets koncerndirektør.
Hvis observationen bekræfter mistanken, kan det føre til afvisning eller reduktion af erstatningen. Inden en beslutning træffes, fremlægger vi materialet for skadelidte eller dennes advokat, som får mulighed for at kommentere på materialet.
Hvis vi bliver opdaget under observation
Hvis en skadelidt kontakter Gjensidiges konsulenter under en igangværende observation, skal konsulenterne give sig til kende, oplyse om formålet og afbryde observationen.
Hvornår anmelder vi svindel til politiet?
Gjensidiges vurdering og eventuelle afvisning af erstatningskrav sker med udgangspunkt i forsikringsbetingelser, vilkår og gældende praksis – ikke i Straffeloven.
Vi forbeholder os dog retten og pligten til at videregive sager til politiet, hvis der er mistanke om, at Straffeloven er overtrådt. Det er politiets ansvar at tage stilling til, om der skal rejses sigtelse. Hvis der rejses sigtelse, er det anklagemyndigheden, der vurderer, om sagen skal føres ved domstolene.
En politisag eller domstolsafgørelse vil som udgangspunkt ikke påvirke vores beslutning om at afvise erstatning. Vores vurdering baserer sig udelukkende på forsikringsbetingelser og gældende praksis.
Klagemulighed
Hvis en kunde ikke er tilfreds med vores håndtering af en skadesag, er der selvfølgelig mulighed for at klage.
Læs mere på siden om klagemuligheder.
Spørgsmål om svindel
Alle henvendelser om forsikringssvindel bedes rettet til chefkonsulent Hans Erik Nordby Rasmussen på tlf. +45 88 18 64 98.