ID-tyveri sker, når en person får fat i dine personlige oplysninger og udnytter dem til fx at søge om kredit, modtage tilskud, tegne mobilabonnementer, bestille varer eller indhente tingbogsoplysninger om din ejendom.
Desværre tager det ofte tid, før man opdager, at ens identitet er blevet misbrugt. Hvis det sker, er det vigtigt, at du handler hurtigt.
Du bør reagere, hvis du
- får meddelelse om betalingsanmærkninger fra fx Experian eller Debitor Registret
- opdager at et ukendt mobilnummer er registreret i dit navn
- får telefonopkald, e-mails eller breve om produkter, du ikke har bestilt
- får meddelelse om en adresseændring, som du ikke har bestilt
- slet ikke modtager post
- modtager regninger eller inkassokrav, hvor du ikke kender afsenderen eller transaktionerne
- får afslag på ukendte låne- eller kreditansøgninger
- opdager uventede transaktioner på din bankkonto
- modtager ukendte kontoudskrifter eller ansøgningsblanketter om lån og kreditter