Spørgsmål og svar om forsikring

Hvis du ikke finder dine svar her, så skriv til os , bliv ringet op eller ring på tlf. 70 10 90 09.
Vi er klar til at hjælpe dig mandag til torsdag 8.30-18.00, og fredag 8.30-16.00.

Du er også velkommen til at stille generelle spørgsmål på vores Facebookside

Betaling

  • Tilmelding til betalingsservice

    BS betalingsservice er den billigste og mest effektive løsning til automatisk betaling af dine forsikringer. Gebyret koster 7 kr. per betaling. Til sammenligning koster en betaling med et girokort 58 kr.

    Du kan tilmelde dig til Betalingsservice via Din Side, eller vi kan tilmelde dine forsikringer til Betalingsservice for dig. Du kan også selv tilmelde dine forsikringer til Betalingsservice via Netbank med det tilsendte girokort.

  • Gebyr og afgifter

    Når du køber en skadeforsikring i Danmark, betaler du afgifter til staten og til de hjælpefonde, som Folketinget har oprettet. Det er Folketinget, der vedtager og fastsætter størrelsen på afgifterne, men det er forsikringsselskabernes job, at opkræve dem.

    Afgifter til hjælpefonde dækker udgifter ved meget store skadesituationer fx storme og oversvømmelser, som alle borgere betaler solidarisk via deres forsikring. Der er også indført afgifter, for at få gamle udtjente biler væk fra vejen af hensyn til trafiksikkerheden.

    Afgifterne bliver opkrævet én gang årligt med det fulde beløb og deles derfor ikke op i rater. Heller ikke hvis du har indgået aftale med dit forsikringsselskab om at betale forsikringerne månedligt, kvart-, halv- eller helårligt. Bemærk at statsafgiften og miljøbidraget begge følger opkrævningerne.

    1. januar 2013 indførtes en ny afgift, Skadeforsikringsafgift, som afløser den tidligere Stempelafgift. Skadeforsikringsafgiften bliver opkrævet sammen med din almindelige betaling for forsikringen.

    Fra 1. juli 2017 er statens miljøbidrag 84 kr. om året.  

    Når du betaler en afgift, tilbagebetales den på normalvis ikke, hvis du opsiger en forsikring eller skifter forsikringsselskab. Afgifterne udgør en selvstændig del af forsikringstilbuddet, policen og den årlige forsikringsoversigt. Bemærk at du betaler Statsafgiften på motorkøretøjer og skadeforsikringsafgiften direkte til staten. Afgifterne kan sammenlignes med moms, som findes på alle varer og tjenesteydelser.

    Gebyrer

    Gebyrer fastsættes og opkræves for at dække de omkostninger, der er forbundet med fx opkrævninger via girokort, udstedelse og spærring af checks. Gebyrerne er ikke en del af prisen for selve forsikringen.

    Rykker
    For alle forsikringsområder gælder følgende gebyr for rykkerbreve 100 kr. Gebyret gælder fra 01.01.2003.

    Betaling
    Hvor stort et gebyr, du skal betale, afhænger af forsikringsområdet. På din police og opkrævning står, hvilke gebyrer der gælder for dig.

    Betalingsadministration ved girobetaling er 58 kr.
    Betalingsadministration ved PBS betaling er 7 kr.

    Gebyrsatserne gælder fra 01.10.2015.

    Opsigelse
    Ønsker du at opsige din forsikring, skal du bemærke, at der i nogle tilfælde tillægges et gebyr.
    Der tillægges gebyr ved

    Forkortet opsigelsesvarsel 55 kr.
    Opsigelse inden for det første år 500 kr.

    Opsigelsesgebyrerne gælder fra 01.10.2010

    Øvrige serviceydelser
    Der tillægges et gebyr ved visse serviceydelser.

    Indgåelse og ændring af forsikringsaftale - privatkunder 45 kr.

    Indgåelse og ændring af forsikringsaftale - Erhverv/Landbrug 95 kr.

    Bestilling af grønt eller rødt forsikringskort til motorkøretøjer 45 kr.

    Bestilling af ekstra kopi af police (genpartspolice) 45 kr.

    Udstedelse af check ved præmiebetaling (ristorno) 45 kr.

    Opsigelsesgebyrerne gælder fra 01.09.2010

    Andre gebyrer
    Udover de førnævte gebyrer opkræver Gjensidige, på vegne af de offentlige myndigheder, en række afgifter og gebyrer. Afhængig af hvilken forsikring, du har, opkræver vi miljøbidrag samt stormflods- og stormfaldsafgift.

    Hvis et eksisterende gebyrs størrelse ændres, offentliggøres de her på siden. De forhøjede gebyrer træder i kraft en måned senere til den første i en måned.

    Hvis et nyt gebyr tilføjes til din forsikring, offentliggøres det her på siden. Vi sender dig desuden et brev, så vi er sikre på, at du kender til det. De nye gebyrer træder i kraft tre måneder senere til policens hovedforfaldsdato.

  • Rabatter

    Som Gjensidige kunde har du adgang til en række rabatter på dine forsikringer. 

    Selvbetjening online 
    5 % onlinerabat, hvis du køber din forsikring i vores webbutik.

    Samlerabat
    Hvis du samler mindst 3 af nedenstående forsikringer, kan du få 10 % i samlerabat på;
    Bilforsikring, Husforsikring, Fritidshusforsikring, Hjemforsikring, Ejerskifteforsikring eller  Ulykkesforsikring

    Alarm i hjemmet 
    Vi giver ekstra rabat på din Indboforskring, hvis du installerer en alarm i dit hjem, der automatisk alarmerer en sikkerhedsinstans ved indbrud.

  • Ingen dækning på konto

    Hvis du ikke har midler på din bankkonto til at betale en PBS opkrævning og opkrævningen derfor mislykkes, sender vi dig automatisk et girokort.

  • Forsinket indbetaling

    Hvis du betaler din forsikring for sent, risikerer du, at din forsikring begrænses eller ophører. Vi anbefaler derfor altid, at du kontakter os, hvis du har svært ved at betale, så vi sammen kan finde en løsning.

e-Boks

  • Du vil fremover modtage de fleste breve fra os i din eller din virksomheds e-Boks vedrørende dit forsikringsforhold herunder policer, opkrævninger og post i skadesager m.m. Vi arbejder løbende på at udvide den mængde af post, som vi sender til dig via e-boks. Vi udveksler dit CPR-nr. eller dit CVR-nr. med e-Boks med henblik på korrekt identifikation af dig i forbindelse med anvendelsen af e-Boks.

    Bemærk, at du selv har ansvaret for, at åbne og læse dine breve, ligesom hvis du havde modtaget dem på papir. Du kan til enhver tid afmelde dig dette på e-boks.dk eller ved at kontakte os på 70 10 90 09. Er du landbrugskunde kan du ringe til os på 88 18 69 81, og er du erhvervskunde kan du ringe til os på 88 18 69 77.

Ændring af forsikring

  • Adresseændring

    Hvis din adresse er forkert, kan du skrive til os eller ringe på 70 10 90 09, så vi hurtigst muligt kan rette den.

    Skifter du telefonnummer eller mailadresse, kan du selv opdatere dem på DinSide.

  • Tilføj dækninger

    Vil du tilføje yderligere dækninger til dine forsikringer, kan du vælge dem til på DinSide.

  • Opsigelse

    Du kan opsige alle dine forsikringer, hvis du får behov for det. Vær opmærksom på, at der er en opsigelsesvarsel på løbende måned plus en måned.

    Husk at du ikke må ikke opsige de forsikringer, som er lovpligtige fx ansvarsdækningen på din bil og branddækningen på dit hus og fritidshus. De skal overtages af andet selskab eller anden ejer. I tilfælde af at du sælger din bil, skal forsikringen afmeldes via Motorkontoret.

    Kontakt kundeservice hvis du ønsker at opsige din forsikring.

NemID

  • Glemt NemID password

    Hvis du har glemt dit password til dit NemID, skal du bestille et nyt NemID via din bank.

    Vi kan desværre ikke sende dig dit password eller nulstille dit NemID.

  • Problemer med Login

    Oplever du problemer med at logge ind på DinSide, kan du prøve at slette dine cookies i din browser.

    Virker det ikke, er du velkommen til at skrive til os. Send gerne et screendump af hvad du oplever samt oplysninger om, hvornår du har forsøgt at logge på, og hvilken browser du benytter.

Retshjælp

  • I Gjensidige indeholder både Bilforsikring, Hjemforsikring og Husforsikring en retshjælpsdækning, som hjælper med omkostningerne, hvis du bliver involveret i en privat retssag. 

    1. januar 2016 introducerer vi en opdateret version af vilkårene, som gør det endnu nemmere for dig at forstå, hvordan du er sikret. De opdaterede vilkår er udarbejdet af Forsikring & Pension i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk, Advokatsamfundet og Danske Advokater. Opdateringen er sproglig og layoutmæssig og tager fx højde for gældende praksis.

    Med andre ord gør opdateringen vilkårene lettere at forstå, uden at ændre på dækningen.

Bilsalg eller ny bil?

  • Solgt bil

    Du kan stoppe din forsikring, så snart du har afleveret bilen til den nye ejer. Du kan give os besked til efter 3 uger efter overdragelsesdatoen. 

    Hvis du ikke kontakter os, får vi automatisk besked fra Motorkontoret om, at bilen er overdraget til den nye ejer og at din forsikring skal afmeldes. Bemærk at der kan gå op til 8 uger før vi refunderer den resterende præmie, hvis du ikke selv kontakter os angående bilsalget. 

    Husk at udfylde en slutseddel i forbindelse med salget.

    Print en slutseddel

  • Købt bil

    Vi får automatisk besked fra Motorkontoret, når en bil bliver registreret i dit navn. Bemærk at der kan gå op til 6-8 uger, før du modtager policen. Vi anbefaler derfor altid, at du kontakter os, når du får en ny bil. Så kan vi ordne forsikringen hurtigst muligt, og tilpasse den til dine behov.

  • Print slutseddel

    Husk altid at udfylde en slutseddel i forbindelse med salg eller køb af en bil.

    Print en slutseddel

Rødt / grønt kort

  • Rødt og grønt kort

    Rødt kort

    Har du en kaskoforsikring, giver et Rødt kort dig mulighed for assistance i udlandet ved færdselsuheld eller driftsstop. Det er frivilligt at medbringe, men vi anbefaler, at du har kortet med fysisk eller downloadet på din mobil. På den måde har du altid dine forsikringsoplysninger og nummeret til SOS International ved hånden.

    Log på DinSide og print Rødt kort - i sort/hvid (Gratis)
    Bestil kortet via vores hjemmeside (Pris 45 kr. Levering ca. en uge)

    SOS mobilapplikation
    Applikationen erstatter det røde kort i papirformat. Anmeld skade og få hurtigt svar på, hvornår hjælpen forventes at være fremme.
    Download Rødt kort app til Android og iPhone

    Grønt kort

    Et Grønt kort er bevis på, at du har en lovpligtig ansvarsforsikring, hvis du fx bliver involveret i et uheld med din bil eller motorcykel i udlandet, .

    Bestil det originale kort, hvis du skal til følgende lande
    Albanien, Bosnien-Hercegovina, Hviderusland, Iran, Israel, Makedonien, Marokko, Moldavien, Montenegro, Rusland, Serbien, Tunesien, Tyrkiet og Ukraine.

    Bestil Grønt kort (Pris 45 kr. Levering ca. en uge)

    Print selv, hvis du skal have bilen med til
    Andorra, Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Letland, Liechtenstein Litauen, Luxemburg, Malta, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Schweiz, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.

    Log på DinSide og print grønt kort - i sort/hvid (Gratis)

    Bemærk at et Gønt kort ikke accepteres i Kosovo. Tegn en ansvarsforsikring ved grænsen – ellers risikerer du at blive tilbageholdt, hvis du bliver indblandet i et færdselsuheld.

Dækninger på bil

  • Ansvar eller ansvar/kasko?

    Ansvarsdækningen dækker skader på andre og andres biler. En ansvarsdækning er lovpligtig og kan derfor ikke vægles fra. Du kan tilvælge en kaskodækning. Kaskodækningen dækker skader på din egen bil, hvis der sker et uheld. Du kan ikke købe kaskodækning uden samtidigt at have en ansvarsdækning.

  • Kaskodækning

    Har du en ansvarsdækning på din bil og ønsker at tilføje en kaskodækning, skal du sende fotos af bilen til os. For at kunne forsikre din bil, har vi brug for at få tydelige billeder af bilen fra alle relevante vinkler.

  • GPS

    Hvis din bil er særlig eftertragtet eller er en særlig model, kan det være nødvendigt at installere et fastmonteret GPS-system i bilen, hvis vi skal forsikre den. Med et GPS-system installeret i bilen minimerer du risikoen ved biltyveri. Bliver din bil alligevel stjålet, kan vi nemlig langt hurtigere hjælpe dig med at få den tilbage.

      Der er en række kriterier til GPS systemet

    • Gjensidige skal have adgang til sporing af køretøjet via en vagtcentral
    • GPS'en skal have et fast abonnement til en vagtcentral, som er godkendt af Rigspolitiet eller af Gjensidige
    • GPS'en skal installeres af producenten, importøren eller et af deres samarbejdsværksteder
    • Bilen skal kunne spores i hele Europa af den døgnåbne vagtcentral
    • Enheden skal indeholde GSM, GPS og GPRS

    Vi har indgået en rabataftale med Unisecure, så du kan få rabat på køb og installering af GPS-satellitsikringssystem i din bil. Prisen er derfor kun 3.995 kr. (2017) inkl. et års abonnement til Unisercure's vagtcentral. Unisecure's samarbejdsværksteder kan installere systemet i din bil, hvor det passer dig. Unisecure garanterer, at installationen sker indenfor 5 hverdage.

    Læs mere om Unisecure og bestil sporingsenheden.

  • Glasskader

    Med en kaskodækning på din bil får du gratis reparation af stenslag i dine ruder. Skal ruden udskiftes, betaler du selv den valgte selvrisiko, medmindre du har en Glasdækning.

    Bemærk, dette gælder ikke alle kunder. Kontakt os for at høre, om det gælder for din bil.

  • Friskade på bil

    Med en friskadedækning undgår du bonustab og opkrævning af selvrisiko ved tyveri, røveri, skader efter nedstyrtende genstande, beviseligt seriehærværk, påkørsel af dyr samt brand, herunder lynnedslag og eksplosion

  • Falck Vejhjælp

    I Gjensidige samarbejder vi med Falck. Du kan købe Falck Vejhjælp gennem os til en fordelagtig pris.

    Prisen på abonnementet hos Falck Vejhjlæp afhænger af din bils alder og af om du har kaskoforsikring eller ej hos os.

    Bilens alderPris med kaskoforsikringPris uden kaskoforsikring
    0-4 år360 kr.510 kr.
    5-9 år460 kr.610 kr.
    +10 år710 kr.860 kr.

    Priserne indekseres årligt. Ovenstående er gældende fra 1. januar 2016.

    Bliv ringet op for at høre mere om Falck Vejhjælp

Kia / Hyundai aftale

  • Kia / Hyundai forsikring

    I Gjensidige samarbejder vi med Kia og Hyundai. Hos din Kia eller Hyundai forhandler kan du købe en bilforsikring hos os. Aftalen varer 3 år og den er bonusregulerende. Det betyder at din forsikring ændrer pris, hvis du laver en skade.

    Når aftalen ophører, bliver du tilbudt en forsikring med vores almindelige vilkår.

Ombygning / renovering

  • Ombygning

    Det er altid en god idé at informere os, hvis du foretager renovering af huset.

    Du kan tilføje en tilvalgsdækning, der dækker mindre ombygninger, på din Husforsikring. Dækningen dækker skader på byggematerialer og på den eksisterende bygning i forbindelse med ombygningen.

  • Solceller

    Flere og flere får installeret et solcelleanlæg. 

    Din Husforsikring dækker skader på solcellerne. Husforsikringen dækker skader på solcelleanlæg, der er monteret i haven, på husmurerne og på taget.

Hussalg

  • Solgt hus

    Hvis du har solgt dit hus, skal Husforsikringen overtages af den nye ejers forsikringsselskab.

    Bemærk at en ejerskifteforsikring har tilbagevirkende kraft. Vi kan derfor stoppe den samme dag, som den nye ejer overtager huset.

Indbodækning

  • Vurder indbosum

    Det kan være svært at vurdere hvor høj en indbosum, man har behov for. Vi anbefaler derfor, at du sikrer dig at du har alle dine værdigenstande med. For at være sikker på, at du har været hele vejen rundt, kan du stille dig i døråbningen og gennemgå lokalet. Gentag øvelsen i alle rum og noter gerne et cirka beløb for hver genstand. Tag billeder af din bolig og dine ting undervejs, så du har dokumentation for alting.

    Hvis din nuværende indbosum ikke passer kan du kontakte os, så vi kan rette den til.

  • Kælderdækning

    Efter det store skybrud i sommeren 2011, har der været stor fokus på kælderdækning. Det er derfor vigtigt, at du informerer os, hvis du har en kælder.

    Hvis du har en kælder, er der en fast selvrisiko på 3.800 kr., uanset selvrisikoen på din Hjemforsikring.

  • Kumme og glas

    Hvis du er husejer, og du har din Husforsikring hos os, er kumme og glas automatisk dækket af din Husforsikring.

    Hvis du ikke er husejer, kan du tilføje en kumme og glas dækning på din Indboforsikring.

  • Indbo i fritidshus

    Hvis du har et fritidshus, kan du tegne en Fritidshusforsikring hos os. Du kan også sikre dit indbo i dit fritidshus med en indboforsikring. 

  • Opmagasinering

    Det er muligt at forsikre dit indbo i en midlertidig periode, også selvom det står opmagasineret. Husk altid at fortælle os, hvis du beslutter dig for at opmagasinere mange af dine ting eller stopper opmagasineringen.

  • Christianiacykler

    Du kan tilføje en cykeldækning på din  Indboforsikring , hvis din cykel er af den dyrere slags. Cykeldækningen dækker også skader på cyklen samt tyveri af chritstianiacykler.

Forsikring på børn

Dyreforsikring

  • Hundeforsikring

    Når du får en hund, skal du huske at tegne den lovpligtige Hundeansvarsforsikring. En Hundeansvarsforsikring dækker skader, som hunden forårsager.

    Du kan også tegne en Hundesygeforsikring, som dækker alle lægelige udgifter i forbindelse med skader, sygdom eller undersøgelser af din hund. Din hund skal min. være 3 måneder gammel, når du køber en Hundesygeforsikring.

  • Dækning på min hest

    Hvis du har en Hjemforsikring hos os, er din hest automatisk dækket sikret med Hesteansvarsdækningen.

    Du kan tilvælge en Hestelivsforsikring eller en værdisikring af din hest.

  • Katteforsikring

    Det er ikke lovpligtigt at tegne en ansvarsdækning på katte. Gjensidige tilbyder en Kattesygeforsikring, som dækker alle lægelige udgifter til katten i forbindelse med skade, sygdom og undersøgelser.

Rejseforsikring

  • Blå sygesikringskort

    Fra den 1. august 2014 dækker det gule kort dig ikke længere, når du er på ferie i udlandet. Hvis du vil føle dig tryg på rejsen og undgå egenbetaling, skal du derfor medbringe det blå kort og en rejseforsikring, når du besøger et EU eller EØS-land.

    Det blå sygesikringskort dækker dig i følgende EU-/EØS-lande:

    Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Gibraltar, Grækenland, Holland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Norge, Polen, Portugal (inkl. Azoerne og Madeira), Rumænien, Schweiz, Slovakiet, Slovenien, Spanien (inkl. De Kanariske Øer), Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.

    Rejser du til Færøerne eller Grønland er du fortsat dækket af det gule sygesikringskort efter 1. august 2014.

    Hvordan dækker det blå kort dig?

    Det blå sygesikringskort dækker ophold i EU/EØS, der varer op til 1 år. Det blå kort dækker dig på samme måde som borgerne i det land, du rejser til. Kortet dækker kun behandling og ophold på offentlige sygehuse, så i nogle lande skal du selv betale for fx medicin og ambulancetransport samt udgifter til private hospitaler. Det blå sygesikringskort dækker ikke udgifter til erstatningsrejse, hjemkaldelse, transportforsinkelse, bagageforsinkelse. For at sikre dig selv mod dette, skal du købe en Rejseforsikring.

  • Rejse- og Afbestillingsforsikring

    En Rejseforsikring dækker dig, når du tager på private ferie- eller studierejser. Den dækker de lægelige udgifter som det gule sundhedskort ikke dækker. Rejseforsikringen dækker dig også ved fx hjemkaldelse, baggageforsinkelse og transportforsinkelse.

    En Afbestillingsforsikring dækker dig bl.a., hvis du kommer til skade eller bliver syg inden selve rejsen. Du kan kun købe en Afbestillingsforsikring, hvis du har en Rejseforsikring hos os.

    Du vælger selv den geografiske dækning, når du skal rejse. Du vælger mellem Ferie Europa og Ferie Verden til både Rejseforsikring og Afbestillingsforsikring. Ferie Europa dækker indenfor EU/EØS og enkelte øvrige smålande, og Ferie Verden dækker alle destinationer i verden. Rejselængden er 1 måned, og kan udvides til 90 dage.

  • Tabt baggage

    En Rejseforsikring dækker fx baggageforsinkelse og transportforsinkelse, men hvis din baggage forsvinder under rejsen dækker din Hjemforsikring.