Opdateret: 14 Sep 2022

Stadig flere uheld med el-cykler: Hver tredje dansker ønsker lovpligtig ansvarsforsikring

Hver tredje dansker synes, at det bør være lovpligtigt at have en ansvarsforsikring til elcykler. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Man behøver ikke have en ansvarsforsikring i cykelkurven, når man sætter sig på en almindelig elcykel. Men står det til et flertal af danskerne, skal det ændres. Hver tredje mener nemlig, at det bør være lovpligtigt at have ansvarsforsikring til elcykler. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Det er i dag ikke et lovkrav at have ansvarsforsikring til en normal elcykel, der kan køre op til 25 km/t, mens det dog er et lovkrav, hvis man har en såkaldt speed pedelec, der kan køre op til 45 km/t.

Den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik viser da også, at uheld på elcykler oftere har flere trafikanter involveret. For elcykler skete det i 43 % af tilfældene, mens det for uheld med normale cykler var 28 %.

”Elcykler er fantastiske af mange grunde, både fordi de er et godt klimavenligt alternativ til bilen, men også fordi det får mange til at cykle, der normalt ikke ville hoppe på den tohjulede. Men i takt med at der kommer flere og flere elcykler på cykelstierne, må vi desværre konstatere, at skaderne de laver, er mere alvorlige end dem fra traditionelle cykler."

En lovpligtig ansvarsforsikring, som vi kender det fra fx biler og motorcykler, er med til at sikre, at ingen involveret i et uheld står uden mulighed for at få hjælp, hvis de kommer alvorligt til skade. Det betyder, at hvis en el-cyklist ved et uheld kommer til at gøre skade på en anden trafikant, så vil ansvarsforsikringen kunne dække både de konkrete skadeudgifter, men også udgifter fremadrettet, hvis der fx opstår varige mén.

Undersøgelsen viser desuden, at hver sjette dansker enten har været i et uheld eller en farlig situation, hvor en elcykel var involveret.

”Elcykler er fantastiske af mange grunde, både fordi de er et godt klimavenligt alternativ til bilen, men også fordi det får mange til at cykle, der normalt ikke ville hoppe på den tohjulede. Men i takt med at der kommer flere og flere elcykler på cykelstierne, må vi desværre konstatere, at skaderne de laver, er mere alvorlige end dem fra traditionelle cykler,” siger Henrik Sagild.

Har man en indboforsikring hos sit forsikringsselskab, vil man automatisk også have en ansvarsforsikring. Har man ikke en indboforsikring, skal man sikre sig, at have en separat ansvarsforsikring, for ikke at stå med regningen til eventuelle skader, man måtte påføre andre.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i maj og juni 2022 blandt 1528 repræsentativt udvalgte danskere.

Bør det efter din mening være lovpligtigt at have en ansvarsforsikring (som man kender det fra knallert), hvis man cykler på el-cykel? 

Ja, for almindelige el-cykler med max hastighed på 25 km/t 

8% 

Ja, for såkaldte speed pedelecel-cykler, med max hastighed på 45 km/t 

31% 

Ja, for alle typer el-cykler uagtet deres max hastighed 

30% 

Nej 

12% 

Ved ikke 

19% 

Har du oplevet farlige situationer eller været i uheld, der involverede en el-cykel? 

Ja, har været i en farlig situation, der var tæt på at give et uheld 

14% 

 Ja, har været i et uheld, hvor jeg selv kørte på el-cykel 

1% 

 Ja, har været i et uheld, hvor en anden kørte på el-cykel 

1% 

 Nej 

83% 

 Ved ikke 

1% 

Har du den rigtige indboforsikring?

Se andre relevante artikler