Anmeld skade indbo- og husforsikring

Har du en akut skade kan du ringe på 70 10 90 09.

Log ind og anmeld skade

Sådan anmelder du en skade

  1. Log ind
  2. Klik på anmeld skade
  3. Følg vejledningen og udfyld skadeanmeldelsen
  4. Du modtager en bekræftelsesmail med link til Scalepoint, et system hvor du skal uploade kvitteringer, billeder og registrere de beskadigede ting 

Brug altid linket til Scalepoint, som du får tilsendt efter anmeldelsen, til at følge din sag.

Indbo: Når du har anmeldt skaden

  1. Vi behandler din sag og vurderer om forsikringen dækker skaden ud fra betingelserne. Vi kontakter dig, hvis vi mangler flere informationer.
  2. Er det en større skade fx en brand, hjælper en taksator med at vurdere skaden og guide dig igennem forløbet
  3. Når din skade er færdigbehandlet, modtager du den endelige opgørelse og et link til vores webshop for skadeserstatning, hvor du kan købe nye udgaver af de beskadigede ting til priser, der er lavere end markedet. Du kan også vælge at få det beløb, som vi kan genskaffe genstandene til, overført til din NemKonto i stedet.

Hus: Når du har anmeldt skaden

  1. Vi kontakter dig 1 – 3 hverdage efter du har anmeldt skaden, for at aftale besigtigelse og det videre forløb. Har du valgt en håndværker i vores netværk modtager vi automatisk en rapport efter besigtigelsen. Bruger du din egen håndværker skal du selv sende dokumentationen til os i Scalepoint. 
  2. På baggrund af besigtigelsen og betingelserne vurderer vi om skaden er dækket af forsikringen. Du vælger om vores håndværker skal udbedre skaden og styre processen, eller om du selv vil stå for koordineringen.

Husk, at al kommunikation omkring din skade foregår i Scalepoint, som du modtog link til, da du anmeldte skaden.

Har du brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til at anmelde en skade? Vi sidder klar til at hjælpe dig på 88 18 69 56. Mandag-torsdag 08:30-18 og fredag 8:30-16.

Se status på din anmeldelse

Hvis du ønsker at se status på din anmeldelse, kan du gøre det i Scalepoint. Du finder loginoplysninger i den mail,  som du modtog, da du anmeldte skaden. 

Ofte stillede spørgsmål til indboforsikring

Du finder forsikringsbetingelserne på Min side. Det er en god idé at læse betingelserne, inden du melder en skade.

Log ind på Min side og se dine betingelser

Hvis du har valgt en generel selvrisiko på din indboforsikring, er den gældende for de skader, der er dækket på forsikringen. Du kan se det generelle selvrisikobeløb på din police ved at logge ind på Din side. På glas- og sanitetsskader er selvrisikoen altid nul, uafhængigt af hvilken generel selvrisiko, du har valgt på indboforsikringen.

Specielle selvrisici

Vær opmærksom på, at der på resthjælps- og elektronikdækning altid er en fast selvrisiko, uanset hvilken generel selvrisiko du har valgt på forsikringen.

Vær særligt opmærksom på, at der på følgende skader altid er en en minimumsselvrisiko, uanset hvilken generel selvrisiko du har valgt på forsikringen (er din generelle selvrisiko højere end minimumsselvrisikoen, er det den generelle selvrisiko, der gælder): 

- Pludselig skade
- Haveredskaber over 10 HK
- Skader i kælder ved voldsomt sky- og tøbrud

Særlige afskrivninger

På følgende genstande gælder der særlige afskrivningsregler. Her følger vi først afskrivningstabellen, og fratrækker dernæst eventuelt selvvalgt selvrisiko:

- Almindelige elektriske apparater
- Særlige elektriske apparater
- Briller
- Cykler

Både fast selvrisici, minimumsselvrisici og afskrivningstabeller kan du finde i betingelserne for forsikringen på Min side. 

Log ind på Min side og se din selvrisiko

Vurderingen af, om din skade er dækningsberettiget eller ej, sker typisk umiddelbart efter vi har håndteret anmeldelsen.

Ved skade på dit hus, som giver følgeskade på dit indbo (f.eks. udstrømning af vand), vejrlig skader (f.eks. skybrud) eller indbrud, kan det dog være nødvendigt med en besigtigelse, før vi kan afgøre om skaden er dækket. Du vil typisk blive kontaktet indenfor 1 – 3 hverdage for at aftale evt. besigtigelse, hvis det er nødvendigt.

Fra det øjeblik hvor al nødvendig dokumentation (både for genstande og hændelse) er os i hænde, går der normalt maks. 14 dage, før din erstatning kan udbetales.

Brug for at tale med os?

For at kunne behandle din anmeldelse har vi brug for følgende: 

- Kort beskrivelse af skaden 
- En opgørelse over de beskadigede genstande
- Den dokumentation fx kvitteringer og billeder, som du kan fremskaffe
- Journalnummer fra politirapport og/eller brandrapport, hvis der er tale om tyveri, indbrud eller brand
- Er der smykker blandt de omfattede genstande, sender vi dig også et link til en samarbejdspartner, som hjælper med smykkevurdering af både nye,  brugte og arvede smykker.

Husk at sende dokumentationen via linket til Scalepoints hjemmeside, som du modtog under anmeldelsen.

Log ind og anmeld skaden

Ofte stillede spørgsmål til husforsikring

Det er ikke altid den billigste husforsikring der er den bedste løsning til dine behov. Prisen bestemmes ud fra flere forskellige faktorer. De vigtigste faktorer der afgør prisen på din husforsikring er husets alder, størrelse og hvilken type tag huset har. Derudover bestemmes prisen også ud fra dit valg af dækning og selvrisiko.

Nej, det er ikke lovpligtigt at have en forsikring på dit hus. Dog skal du være opmærksom på, at såfremt du har optaget lån i huset, vil långiveren kræve, at du har en husforsikring. På den måde er långiveren sikret, hvis dit hus går i brand.  

Når du overtager et hus, overtager du også risikoen ved huset. Selvom det ikke er lovpligtigt, er det en rigtig god idé at have en husforsikring. Så er du dækket ind i tilfælde af brand, skjulte rør- og elskader, storm og skybrud.

Med en husforsikring hos os er både hus og have godt dækket ind. Du får alle de vigtigste dækninger med i grunddækningen, som fx brand, storm og skydbrud.

Du har mulighed for at udvide din forsikring med ekstra dækninger, hvis du vil sikres ekstra godt. Det kan fx være dækning mod svamp, råd og insekter eller indvendige skjulte rør og stikledninger.

Hvis du har valgt en generel selvrisiko på din husforsikring, er den gældende for de skader, der er dækket på forsikringen. Du kan se det generelle selvrisikobeløb ved at logge ind på Min side. 

Ved glasskader er selvrisikoen altid nul, uanset hvilken generel selvrisiko du har valgt. 

Vær opmærksom på, at der på følgende skader altid er en minimums-selvrisiko, uanset hvilken generel selvrisiko du har valgt på forsikringen. Er din generelle selvrisiko højere end minimums-selvrisikoen, er det dog den generelle selvrisiko, der gælder: 

- Svamp og råd i døre og vinduer
- Skjulte indvendige rør 
- Stikledninger
- Skader i kælder ved voldsomt sky- og tøbrud
- Skade forvoldt af dyr 

Minimumsselvrisiko kan du finde i betingelserne for forsikringen på Min side.

For at kunne behandle din anmeldelse har vi brug for følgende:

- Kort beskrivelse af skaden
- Tilstandsrapport, hvis du har overtaget huset indenfor de sidste 2 år
- Billeddokumentation 
- Evt. tilbud fra egen håndværker, hvis du allerede har koblet en håndværker på sagen 

Husk at sende en besked i Scalepoint, om at du har uploadet dokumenterne 

Hvis du allerede har fået et tilbud på udbedring af skaden af en håndværker, er du velkommen til at sende det til os i Scalepoint. Brug linket i mailen, som du modtog i forbindelse med anmeldelsen.

HUSK, at håndværkeren ikke må gå i gang med at udbedre skaden, før vi har godkendt tilbuddet.

Brug for at tale med os?

Vurderingen af, om din skade er dækningsberettiget eller ej, sker umiddelbart efter besigtigelsen. Seneste 3 hverdage efter anmeldelsen, bliver du kontaktet for at aftale tidspunktet, og alt afhængigt af hvornår det derefter passer dig, vil du have afklaring omkring dækning og det videre forløb.

Tidshorisonten for selve udbedringen afhænger af skadens karakter og kompleksitet. Men for de af vores kunder, som benytter en håndværker fra netværket, gælder det, at de fleste skader er udbedret og færdigbehandlet i løbet af cirka 40 dage.

Hvis du ønsker at se status på din anmeldelse, kan du gøre det i Scalepoint. Du finder loginoplysninger i den mail,  som du modtog, da du anmeldte skaden.