Hop til indhold

Betaling

Det er nemt og enkelt at betale dine forsikringer via Betalingsservice.

Du vælger selv om du vil betale din forsikring via indbetalingskort (58 kr pr. betaling) eller med betalingsservice (7 kr. pr. betaling). 

Årlig indbetaling

Vælger du at betale årligt, har du faktisk to forskellige muligheder. Du kan enten få tilsendt et indbetalingskort som fysisk brev, som koster dig 58 kr. pr betaling. Alternativt kan du blive digital kunde, hvilket betyder, at du får tilsendt et indbetalingskort digitalt. Det koster 30 kr. pr. betaling. Du kan blive digital kunde ved at sige ja til, at vi må kontakte dig på mail. Det gør du ved at:

  1. Logge ind på Min Side
  2. Vælg ’Menu’ og dernæst ’Mine samtykker’
  3. Giv samtykke til ’Elektronisk markedsføring’

Månedlig betaling

Du kan også vælge månedlig betaling. Fordelene ved månedlig betaling kan fx være:

  • At du får bedre overblik over din økonomi.
  • At du kan betale forsikringen i mindre bidder, hvilket gør betalingen mere overskuelig.
  • At du slipper for at betale forud for din forsikring.

Ønsker du at ændre din betaling fra årlig til månedlig, skal du blot ringe til os på 70 10 90 09 eller skrive til os her.  Du kan ændre, hvordan du vil betale, lige når du har lyst. Hvis du allerede har betalt for din forsikring via et indbetalingskort, får du betaling tilbage for de måneder, du ikke har brugt endnu.

Hvis du ønsker at betale månedligt for fx din bilforsikring, indboforsikring eller andet, kræver det, at du er tilmeldt betalingsservice.

 

Er du tilmeldt Betalingsservice?

Hvis ikke, går du nemlig glip af flere fordele, bl.a. at

  • Dine forsikringer automatisk bliver betalt til tiden.
  • Du får mulighed for at betale dine forsikringer månedligt.
  • Du slipper for at skulle bruge tiden på at betale regninger løbende.

Er disse fordele ikke noget for dig, kan du blot fortsætte med at betale via betalingskort. 

Ofte stillede spørgsmål om betaling

Oprette eller ændre en aftale med Betalingsservice

Hvis ikke din nye bank har sørget for at flytte dine betalingsserviceaftaler over til dem, så vil de fortsat blive opkrævet på din gamle konto. Er der ikke længere dækning på kontoen, vil betalingen blive afvist, og du modtager et indbetalingskort, som du kan tilmelde på ny.

Du kan også  kontakte din nye bank, hvis din forsikring ikke fremgår af oversigten over betalingsserviceaftaler i din nye bank.

Du kan opsige din betalingsserviceaftale via din bank. Husk, at hvis du opsiger din betalingsserviceaftale med månedlige betaling, retter vi det automatisk til årlig betaling med indbetalingskort, som koster 58 kr. pr. betaling. 

Du kan desværre ikke ændre betalingsdatoen. Betalingsdatoen er fastsat til altid at være den 1. i måneden.

Vi sender indbetalingskort, hvis tilmeldingen til Betalingsservice ikke er gennemført. Du bør derfor betale indbetalingskortet, indtil forsikringen fremgår af din betalingsoversigt, og du ikke længere modtager indbetalingskort.

Hvis du ikke betaler dit indbetalingskort inden for fristen, vil du automatisk modtage en rykker. Hvis du allerede har modtaget en rykker eller du fortsat modtager indbetalingskort, kan du kontakte os på telefon 70 10 90 09. Så finder vi sammen ud af hvad der er sket, og sørger for at få din forsikring tilmeldt Betalingsservice korrekt. 

Du skal altid betale de indbetalingskort du modtager. Det er først når din regning fremgår af din betalingsoversigt, at du kan se bort fra et evt. indbetalingskort. Betalingsservice sender dig i slutningen af hver måned en  betalingsoversigt, som viser hvilket beløb, der bliver trukket samt hvilken periode, der betales for.

Det kan skyldes to ting:

  • Er det den første opkrævning for forsikringen, så er opkrævningens beløb altid for den indeværende måned plus næste måned.
  • Hvis det månedlig beløb ligger under vores grænse for opkrævninger, som er 30kr., vil den ikke blive opkrævet. I disse tilfælde vil vi først sende en opkrævning, når den samlede skyldige saldo er over denne grænse.

Hvis du ikke kan tilmelde din forsikring til betalingsservice, kan du ringe til os på 70 10 90 09. Så hjælper vi dig med at ordne det.

Ring til os eller giv os besked, næste gang du taler med os. Du kan også tilmelde dine forsikringer til Betalingsservice via din netbank og det indbetalingskort, du har fået tilsendt fra os.

Betalingsservice er den billigste og mest effektive løsning til automatisk betaling af dine forsikringer. Gebyret koster 7 kr. per betaling. Til sammenligning koster en betaling med et indbetalingskort 58 kr.

OBS! Du skal tilmelde din sundhedsforsikring direkte til Betalingsservice ​
Tilmeld din sundhedsforsikring på betalingsservices hjemmeside uden at logge ind. Når du tilmelder dig, skal du selv angive følgende:
- CPR-nr. (som i følgende eksempel 0101701111)​
- Reg. nr. og kontonr. ​
- Policenr. (dit policenr. er dit CPR-nr, som du skal skrive som i følgende eksempel 0101701111)​

Problemer med betaling

Forsikringen ophører til den aftalte dato, og har du et tilgodehavende, sender vi det retur på din Nem-konto. Hvis der er en skyldig saldo på policen, modtager du et indbetalingskort på dette beløb. 

Bemærk, at du ikke kan opsige ansvarsforsikringer uden at et andet selskab overtager forsikringen fx på din bil eller dit hus, hvis du har lånt penge i det.

Hvis ændringen af dine forsikringer er sket efter vi har sendt besked til betalingsservice, vil ændringen først fremgå af næste opkrævning. Men naturligvis med tilbagevirkende kraft.

Hvis du foretager en ændring på din forsikring, så prisen bliver billigere fx ved at fjerne en dækning, trækker vi beløbet fra din næste betaling.

Hvis du har valgt at betale din forsikring via betalingsservice, reduceres eller øges beløbet automatisk, når du laver en ændring på din forsikring.

Hvis du har opsagt en forsikring får du udbetalt dit tilgodehavende på din Nem-konto. Har du opsagt din forsikring frem i tiden fx fra om to måneder, vil dine eventuelle resterende opkrævninger være på indbetalingskort. Betalingsserviceaftalen stopper nemlig samme dag, som vi modtager opsigelsen af din forsikringen fra dig eller et andet forsikringsselskab.

Hvis du ikke har midler på din bankkonto til at betale en opkrævning via Betalingsservice og opkrævningen derfor mislykkes, sender vi dig automatisk et indbetalingskort, som du kan betale i stedet.

Kontakt os på 70 10 90 09, hvis du har svært ved at betale eller ikke kan nå det inden betalingsdatoen, så vi sammen kan finde en løsning hurtigst muligt.

Hvis du betaler din forsikring for sent, risikerer du, at din forsikring begrænses eller ophører. Vi anbefaler derfor altid, at du kontakter os på 70 10 90 09, hvis du har svært ved at betale eller ikke har nået det inden betalingsdatoen, så vi sammen kan finde en løsning hurtigst muligt.

Benyt altid det indbetalingskort du har modtaget sidst for hver forsikring. Den viser nemlig de seneste ændringer. Datoen for udsendelsen står øverst i højre hjørne.

Hvis du har flere forsikringer hos os i Gjensidige, modtager du et indbetalingskort pr. forsikring. Du kan se hvilken forsikring hvert indbetalingskort er relateret til, ved at se på policenummeret, som står på indbetalingskortet.