Fly og strejker

Ved aflyste fly er det alene flyselskabet eller rejseskabet, der har erstatningsansvaret – derfor er der ingen forsikringsdækning. Du skal henvende dig direkte til transportøren eller rejsebureauet.

Boardingpas og taske i hånden

Sådan er du dækket i forbindelse med flystrejke

Hvis du allerede er kunde hos Gjensidige

Er din forsikringsperiode udløbet og er din hjemrejse blevet forsinket pga. strejken, skal du være opmærksom på at købe en forlængelse til din Årsrejseforsikring. Du kan tilkøbe forlængelse af de enkelte dage hos Gouda Rejseforsikring her. Den nye forsikring skal tegnes, så den gælder i umiddelbar forlængelse af din oprindelige rejseforsikring og frem til forventet hjemrejse.

Hvis fx sidste dækningsdag på din oprindelige forsikring var 10.7, skal den nye forsikring tegnes med startdato den 11.7.

Har du ikke været opmærksom på at forlænge din forsikring, men har haft en skade efter udløbet af din Gjensidige Årsrejseforsikring, kan du helt ekstraordinært købe en forlængelse og alligevel få dækket din skade.

Du kan købe forsikringen på gouda.dk eller ved at kontakte Goudas kundecenter på
88 20 88 00 alle hverdage mellem 10-16.  

Har du brug for akuthjælp, bedes du kontakt Gouda Alarm for assistance.

Hvis du ikke allerede er kunde hos Gjensidige

Hvis du har en rejseforsikring i et andet selskab, som er udløbet og opholder du dig fortsat i udlandet pga. strejken, har du mulighed for at købe dækning for enkelte dage hos Gouda Rejseforsikring. Dette gøres ved at kontakte kundecentret på 8820 8820.

Gode råd – hvad gør du her og nu?

Vi har her samlet gode råd og information om flystrejker, forsinkelser og aflysninger. 

Flyforsinkelse

I tilfælde af flyforsinkelse skal flyselskabet tage hånd om dig og hjælpe med forplejning og evt. overnatning. Du kan også have ret til kompensation samt til at annullere rejsen, hvis du ønsker det. Læs mere her.

Skyldes forsinkelsen klimatiske forhold, teknisk eller mekanisk svigt, yder der ligeledes dækning under forsikringen for rimelige og nødvendige udgifter.

Flystrejke

Er din forsikringsperiode udløbet og er din hjemrejse blevet forsinket pga. strejke, skal du være opmærksom på at købe en forlængelse til din rejseforsikring. Den nye forsikring skal tegnes, så den gælder i umiddelbar forlængelse af din oprindelige rejseforsikring og frem til forventet hjemrejse.

Du kan købe forsikringen på gouda.dk eller ved at kontakte Goudas kundecenter på
88 20 88 00 alle hverdage mellem 10-16.

Hold dig informeret om netop din afgang.

  • Sørg for at møde op i lufthavnen ved check-in i rette tid, medmindre flyselskabet på forhånd har oplyst dig om, at flyafgangen er flyttet til andet tidspunkt eller aflyst. 

Alternativ rejse ved aflysning 

  • Vent med at søge alternative rejser til du ved, om dit fly er aflyst, hvis du vil have mulighed for at få eventuelle ekstra udgifter dækket. 
  • Hør, hvad det strejkende flyselskab tilbyder dig. Det skal tilbyde dig at komme med en anden eller senere flyafgang – eventuelt med et andet flyselskab eller en anden transportform. Du kan også vælge at få pengene retur. 
  • Hvis flyselskabet ikke kan tilbyde dig en løsning, og du selv har fundet en alternativ afgang, så bestil den ikke, før du har været i kontakt med flyselskabet. Hvis du ikke kan komme i kontakt med flyselskabet, så kan du ikke være helt sikker på, at få erstattet dine ekstra udgifter. Som udgangspunkt har du dog krav på at få dækket udgifter til en alternativ afgang, også hvis det er en ny billet hos et andet flyselskab. 

Vær godt klædt på til eventuel senere klage 

  • Gem kvitteringer og anden dokumentation for eventuelle ekstraudgifter 
  • Sørg for at have mest mulig dokumentation, herunder dine klager og øvrige henvendelser til flyselskabet på skrift 
  • Få styr på din ret til at afbestille hoteller og andet forhåndsbestilt på destinationen. Hvis du skal kræve erstatning herfor, er det dit ansvar, at du har begrænset tabet så meget som muligt. 

Følg med og se seneste opdateringer på den aktuelle strejke her.

Tabte udgifter til hotel, billeje, events m.m.

Har du øvrige tabte udgifter, grundet flystrejke, skal du rette henvendelse til fly- eller rejseselskabet.

Bagageforsinkelse – og bortkomst

Er din bagageforsinket ved ankomst til destinationen, dækker forsikringen rimelig og nødvendige udgifter til køb eller leje af tøj, toiletartikler samt andre nødvendigheder.

Du skal kontakte flyselskabet ved ankomst og bede dem udstede en såkaldt PIR-rapport. Rapporten er din dokumentation for forsinkelsen og for en eventuel senere bortkomst.

Bagage som bliver forsinket dukker oftest op igen i løbet af nogle dage eller uger. Flyselskabet har pligt til at aflevere den til dig enten på destinationen eller på din hjemmeadresse, hvis det er rejst hjem igen. Hvis bagagen ikke er modtaget inden for 4 uger, kan du anmelde skaden til os.

Ved bagageforsinkelse bedes du anmelde din sag til os. Husk at medsende PIR-rapport samt kvitteringer på dine udlæg til erstatningskøb.

Anmeld skade her