Boardingpas og taske i hånden

Publiceret: 24 Jun 2022

Sådan er du dækket, hvis du misser din afgang

Der er lagt op til en stor dansk rejsesommer, men pres på lufthavnene betyder også en risiko for missede fly. Fire ud af fem danskere ved dog ikke, hvordan deres rejseforsikring dækker i tilfælde af en misset flyafgang.

Inden afgang: Forbered dig på en travl dag

Nu, hvor sommeren atter er ovre os, betyder det sommerferie i udlandet for mange af jer. I år er der udsigter til rekord mange rejser til udlandet, og derfor kan der være længere ventetider i lufthavnen.  
En undersøgelse viser, at der faktisk er mange danskere, der ikke er klar over, hvordan de er dækket af deres rejseforsikring, hvis de misser deres fly. Det vil vi gerne lave om på! 
 
Der kan være flere grunde til, at du misser dit fly i lufthavnen. Fx at der er ekstra lange køer til at aflevere bagage eller i security. For at undgå forsinkelser i lufthavnen, anbefaler vi, at du:  

  • Ankommer i god tid til lufthavnen 
  • Har styr på dine rejsedokumenter, når du ankommer. Fx flybilletter eller coronapas 
  • Tjekker Københavns Lufthavns app, hvor man kan se ventetider for fx security 

Hvis du alligevel skulle misse dit fly, er der hjælp at hente fra os. 

Sådan gør du, hvis du misser dit fly

Hvis du følger de anbefalinger, der kommer fra dit flyselskab og den lufthavn, du rejser fra, og kommer i rimelig tid inden planlagt afgang, så dækker din rejseforsikring ekstra udgifter, fx til nye flybilletter til en anden afgang eller lignende.  

Du bør være opmærksom på, at vi, grundet den høje rejseaktivitet, regner med, at du er ekstra god til at gøre, hvad du kan for at undgå forsinkelser i lufthavnen.  

Hvis du kommer i den uheldige situation, at du misser dit fly, selvom du har gjort, hvad du kunne for at undgå det, kan du kontakte vores alarmcentral døgnet rundt på +45 88 24 73 10.

Vi kan hjælpe dig med at svare på, om du er dækket i det konkrete tilfælde. Vi kan også hjælpe dig, hvis du har brug for assistance til at få billetter til en ny afgang, fx hvis du ikke selv har mulighed for at ligge ud for nye billetter.
 

På hjemrejsen

Ligesom der kan være forsinkelser i lufthavnen på afrejsen, kan der også være det på vej hjem igen. Vi vil gerne have, at din oplevelse på rejsen bliver bedst mulig, selvom der kan komme forsinkelser.  
 
Derfor er det en god idé, at:  

  • Tjekke den lokale lufthavns hjemmeside for at se, hvordan ventetider er i fx security 
  • Ankomme i god til lufthavnen. Vi anbefaler dog, at du orienterer dig om, hvornår du tidligst kan aflevere din bagage, så du undgår unødvendig ventetid i lufthavnen 
  • Have mad og drikke med til køen, så du ikke går kold, mens du venter 
  • Passe på dig selv og de andre mennesker, der venter i lufthavnen – vær særligt opmærksom på dem, der skal frem i køen for akut at nå deres fly 

Hvis du skulle misse dit fly på hjemrejsen, så dækker vi udgifter til fx nye flybilletter eller midlertidig indlogering, hvis du følger de anbefalinger, der kommer fra dit flyselskab og den lufthavn, du rejser fra, og kommer i rimelig tid inden planlagt afgang.  

Hvis du kommer i den uheldige situation, at du misser dit fly, selvom du har gjort, hvad du kunne for at undgå det, kan du kontakte vores alarmcentral døgnet rundt på +45 88 24 73 10.

Vi kan hjælpe dig med at svare på, om du er dækket i det konkrete tilfælde. Vi kan også hjælpe dig, hvis du har brug for assistance til at få billetter til en ny afgang, fx hvis du ikke selv har mulighed for at ligge ud for nye billetter.

Har du generelle spørgsmål til din rejse, og hvordan du er dækket, kan du kontakte os på +45 78 72 24 61.