Hop til indhold

gjensidige-dk.apps-int.gjensidige.io

Hvad gør du, hvis du misser din flyafgang?

Der er lagt op til en stor dansk rejsesommer, men pres på lufthavnene betyder også en risiko for missede fly. Fire ud af fem danskere ved dog ikke, hvordan deres rejseforsikring dækker i tilfælde af en misset flyafgang.

Hvem kan hjælpe, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst? Og hvad gør du, hvis der er strejke?

Sommerferien er lige om hjørnet, men hvad gør du, hvis dit fly bliver aflyst eller forsinket? Hvor søger du hjælp og hvilken hjælp har du ret til?

Vi har samlet svarene til dig. Se med og bliv klogere på 2 min.

Sådan gør du, hvis du misser dit fly

Hvis du følger de anbefalinger, der kommer fra dit flyselskab og den lufthavn, du rejser fra, og kommer i rimelig tid inden planlagt afgang, så dækker din rejseforsikring ekstra udgifter, fx til nye flybilletter til en anden afgang eller lignende.  

Du bør være opmærksom på, at vi, grundet den høje rejseaktivitet, regner med, at du er ekstra god til at gøre, hvad du kan for at undgå forsinkelser i lufthavnen.  

Hvis du kommer i den uheldige situation, at du misser dit fly, selvom du har gjort, hvad du kunne for at undgå det, kan du kontakte vores alarmcentral døgnet rundt på +45 88 24 73 10.

Vi kan hjælpe dig med at svare på, om du er dækket i det konkrete tilfælde. Vi kan også hjælpe dig, hvis du har brug for assistance til at få billetter til en ny afgang, fx hvis du ikke selv har mulighed for at ligge ud for nye billetter.
 

På hjemrejsen

Ligesom der kan være forsinkelser i lufthavnen på afrejsen, kan der også være det på vej hjem igen. Vi vil gerne have, at din oplevelse på rejsen bliver bedst mulig, selvom der kan komme forsinkelser.  
 
Derfor er det en god idé, at: 

  • Tjekke den lokale lufthavns hjemmeside for at se, hvordan ventetider er i fx security 
  • Ankomme i god til lufthavnen. Vi anbefaler dog, at du orienterer dig om, hvornår du tidligst kan aflevere din bagage, så du undgår unødvendig ventetid i lufthavnen 
  • Have mad og drikke med til køen, så du ikke går kold, mens du venter 
  • Passe på dig selv og de andre mennesker, der venter i lufthavnen – vær særligt opmærksom på dem, der skal frem i køen for akut at nå deres fly 

Hvis du skulle misse dit fly på hjemrejsen, så dækker vi udgifter til fx nye flybilletter eller midlertidig indlogering, hvis du følger de anbefalinger, der kommer fra dit flyselskab og den lufthavn, du rejser fra, og kommer i rimelig tid inden planlagt afgang. 

Hvis du kommer i den uheldige situation, at du misser dit fly, selvom du har gjort, hvad du kunne for at undgå det, kan du kontakte vores alarmcentral døgnet rundt på +45 88 24 73 10.

Vi kan hjælpe dig med at svare på, om du er dækket i det konkrete tilfælde. Vi kan også hjælpe dig, hvis du har brug for assistance til at få billetter til en ny afgang, fx hvis du ikke selv har mulighed for at ligge ud for nye billetter.

Har du generelle spørgsmål til din rejse, og hvordan du er dækket, kan du kontakte os på +45 70 10 90 09.