Min skiferie

For en del danskere er skiferien et af årets absolutte højdepunkter, men desværre er der hvert år mange, der kommer galt afsted på pisterne. Få gode råd til effektiv træning samt en guide til pistereglerne, så din skiferie ikke ender uheldigt.

Relateret indhold

Er du godt forberedt til skiferien?

Med lidt forberedelse og omtanke kan du nemmere undgå skader på skiferien. Følg vores 10 gode råd her:

  1. Start forberedelserne i god tid med skigymnastik. Trænede led og sener mindsker risikoen for skader.
    Få inspiration til træningsøvelser her
  2. Tjek altid dine bindinger før du suser afsted. For stramme bindinger kan give alvorlige knæskader og for løse bindinger kan føre til alvorlige styrt
  3. Er du begynder, så tilmeld dig skiskole med professionelle instruktører – det giver den sikreste og sjoveste debut som skiløber
  4. Stop altid mens legen er god. Træthed og uopmærksomhed kan føre til styrt og skader
  5. Lær dig færdselsreglerne på pisterne og kør efter forholdene. Er du skyld i et uheld på pisten kan du blive erstatningsansvarlig 
    Du kan se pistereglerne her
  6. Skiløb og alkohol hører ikke sammen
  7. Husk, at seje skiløbere kører med hjelm. Skal du uden for pisterne, så husk også rygskjold, skovl og lavinebipper
  8. Følg de lokale sikkerhedsanvisninger og respekter altid advarselsskiltene – de er ikke sat op for sjov
  9. Er du vidne til et uheld, så stop op og hør om du kan hjælpe
  10. Ikke alle rejseforsikringer dækker automatisk skirejser. Så tjek hvordan du er dækket inden afrejse. Har du rejseforsikring hos Gjensidige er du dækket på skirejsen