Sådan får du dit barn til at sove om natten

Offentliggjort: 17.4.2018  |  Sidst opdateret: 17.4.2018

Har du en lille «natteravn» i huset? De første måneder som småbørnsforældre kan være hårde, og manglende søvn kan påvirke både humøret og helbredet. Her er seks nyttige søvntips fra sundhedsplejerske og søvnspecialist Karin Naphaug.

Det kan være en udfordring som nybagte forældre at få nok søvn. Mange har derfor et stort behov for at få indarbejdet nogle gode søvnrutiner for babyen så hurtigt som muligt. Men de fleste forældre må nok væbne sig med tålmodighed lidt endnu, hvis vi skal tro søvnspecialist Naphaug.

– Når babyen er mindre end tre måneder, er det svært at indarbejde et fast søvnmønster, der kan få den lille til at sove igennem om natten. I denne alder er det nemlig helt almindeligt, at babyen sover i korte perioder ad gangen – alt fra en til tre timer – mellem hvert måltid og uafhængigt af, hvilken tid på døgnet der er tale om. Derfor må de fleste forældre indrette sig efter, at der også vil være aktivitet om natten i den første tid, fortæller Naphaug.

Gode putterutiner

Karin Nephaug - IMG - privat
Søvnspecialist Karin Naphaug. Foto: Sovekarin.no

I takt med at barnet vokser og udvikler sig, bliver det imidlertid lettere at indføre søvnrutiner, som kan øge chancerne for, at barnet sover det meste af natten.

– Når barnet passerer tre måneder, vil det selv producere hormonet melatonin, som bidrager til at regulere søvnen. Barnet er også blevet mere aktivt nu. Det sover mindre om dagen og kan indtage større måltider, så det ikke har brug for mad helt så ofte. Alt sammen er det medvirkende til, at det bliver noget nemmere at få barnet til at sove i længere stræk ad gangen, forklarer Naphaug.

Hun tilføjer, at når barnet sover fem til seks timer i træk, så betragter man det som «at sove igennem».
– Gode søvnrutiner kan være afgørende for, hvor hurtigt barnet etablerer et sådant sovemønster, siger Naphaug, og giver sine seks bedste søvntips:

1. Ro i soveværelset

Sørg for at det er mørkt og køligt i soveværelset (17 til 18 grader), og at der er roligt omkring barnet – tal med sagte stemme og lad lyset være dæmpet.

2. God og tryg sovestilling

Spædbørn skal altid sove på ryggen, da det mindsker faren for vuggedød. Sørg for, at barnet har en god seng og ligger godt – gerne på et lammeskind, som er blødt og temperaturregulerende.

3. Tålmodighed

Prøv at undgå at tage barnet med over i din egen seng, hver gang det vågner og giver lyd fra sig – det kan hurtigt blive en ond cirkel, da barnet således ikke får udviklet evnen til at berolige sig selv og falde i søvn ved egen hjælp.

4. Pas på med brug af stimuli

Vær opmærksom på brug af stimuli som musik, lys og vugning. Hvis du eksempelvis vugger barnet i søvn hver nat, forbinder det indsovning med den form for stimulering, og det kan betyde, at det tager længere tid, før barnet lærer selv at falde i søvn.

5. Faste sovetider

Rutiner skaber tryghed og forudsigelighed. Sørg for at putte barnet samme tid hver aften og at stå op nogenlunde samme tid hver morgen – også i weekender og ferier.

6. Højere kalorieindtag i løbet af dagen

Hvis barnet vågner ofte om natten, kan du fra fire måneders alderen begynde at give dit barn mere kalorieholdig mad. Børns kaloriebehov varierer efter vægt og alder. Hvis de får for lidt at spise i løbet af dagen, vil børnene have brug for mad om natten.

– Men der kan jo også være andre grunde til, at barnet vågner. Nogen gange har det simpelthen bare brug for nærhed og kys, forklarer Naphaug.

Læs også: Disse børnesygdomme skal du holde øje med

Manglende søvn påvirker hele familien

Manglende søvn vil på den lange bane være sundhedsskadeligt for både barnet og forældrene.

– For barnet kan det betyde, at det får nedsat appetit, bliver uroligt og utilpas, alt imens forældrene bliver trætte, utålmodige og let irritable – hvilket kan påvirke parforholdet negativt, siger Naphaug.

Hun fortæller, at børn under tre måneder har brug for 13 til 16 timers søvn i døgnet, og at forældrene bør opsøge sundhedsplejerske eller læge, hvis de har problemer med at få barnet til at sove mere end otte til ni timer i døgnet.

– Undersøg sammen med sundhedspersonalet eller en søvnspecialist, om der er noget, der plager barnet. Søvnproblemer kan skyldes forhold, man ret nemt kan gøre noget ved. Det kan være almindelige lidelser som tandsmerter, øresmerter, kolik eller andre sygdomme.

Læs også: Dette bekymrer forældre sig mest over

Helt naturligt

Naphaug fortæller, at det er helt almindeligt for småbørnsforældre, at de må stå op i løbet af natten. Hun kan dog berolige med, at en mere fast døgnrytme vil komme med tiden for de aller, allerfleste.

– Børn er forskellige, og hvornår et barn er klar til at sove igennem hele natten vil naturligvis variere. Som forælder er det derfor vigtigt ikke at blive stresset, hvis det tager lidt ekstra tid, før den ønskede døgnrytme er på plads. Det tager tid at forstå barnets indre ur, og hvordan barnet kommunikerer. Nogle børn sover først igennem, når de er mere end et år gamle, selv om forældrene har gjort, hvad de kan, for at skabe gode søvnrutiner, siger Naphaug, før hun afslutter:

– Uanset hvad er det en god ide at bruge de metoder, du kan, for at skabe gode søvnrutiner. Hvis manglen på søvn bliver et langvarigt problem, bør du opsøge din sundhedsplejerske eller læge, så du kan få den hjælp, du har brug for.